• Alltainer/

Alltainer AB (Publ): Offentliggör härmed bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2023/2024

Report this content

Alltainer AB (”ALLT”) offentliggör härmed bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2023/2024. Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. bokslutskommunikén finns tillgänglig på Alltainers hemsida (https://www.alltainer.com/financial-reports/) och som bifogad fil.

Alltainer AB

2024-08-21

HELÅR (2023-07-01 – 2024-06-30)

-    Rörelsens intäkter uppgick till 113 (16 527) KSEK.

-    EBITDA uppgick till -9 647 (-410) KSEK.

-    Rörelseresultatet uppgick till -12 902 (-1 678) KSEK.

-    Resultatet per aktie uppgick till -0,96 (-0,15) SEK.

-    Soliditeten uppgick till 48,3 (74,9) %.

FJÄRDE KVARTALET (2024-04-01 – 2024-06-30)

-    Rörelsens intäkter uppgick till -1 298 (3 224) KSEK.

-    EBITDA uppgick till -1 382 (1 139) KSEK.

-    Rörelseresultatet uppgick till -1 867 (688) KSEK.

-    Resultatet per aktie uppgick till -0,13 (0,06) SEK.

-    Soliditeten uppgick till 48,3 (74,9) %.

Definitioner

Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier under perioden, vilka uppgick till 14 394 791 stycken. Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.

ALLTAINERS VD Jakob Kesje kommenterar

Räkenskapsåret 2023/2024 utvecklade sig till bolagets sämsta hittills. Under året producerades endast 3 containrar varav en var en demo-enhet till USA. Resultatet blev följdaktligen negativt.

Bakgrunden till det negativa resultatet är en generell återhållsamhet från alla kundsegment bolaget bearbetat. Ekonomisk avmattning och höga räntekostnader har stoppat många projekt båda i Sverige och USA. Bolagets utestående offerter har ännu inte materialiserat sig i konkreta order. Å andra sidan har de flesta kunder bekräftat sitt intresse i att skicka order, så snart läget ändras och projekten återupptas.

Det är givetvis upplyftande och ger hopp för framtiden. Samtidigt bekräftar det oss i vår tro att bolagets produkter och prissättning är rätt, men att vår pipeline måsta ökas ständigt för att säkerställa kontinuerlig produktion och orderflöde. Det jobbar vi på dagligen och efter sommaren ser vi tecken på att våra kunder och potentiella kunder börjar vakna till liv och bli mer konkreta igen, med frågor om leveranstider och liknande.

Under våren har vi arbetat hårt med att få ner kostnaderna i bolaget för att på så sätt skapa en tryggare ekonomisk framtid. Vi har efter detta arbete för närvarande fasta kostnader på en avsevärd lägre nivå än tidigare vilket ger en trygg basis för bolaget fram till orderflödet påbörjas igen. Mot denna bakgrund kommer bolaget också framåt gynnas, genom ökat täckningsbidrag i kommande affärer.

Även om 2023/2024 har varit en riktig kalldusch för bolaget ser jag fortfarande med förtroende på framtiden, för bolaget och den stadigt växande offertstocken.

Jakob Kesje, VD på Alltainer AB

För fullständig bokslutskommuniké, se https://www.alltainer.com/financial-reports/

Jakob Kesje
VD, Alltainer AB
E-post: jk@alltainer.com

Kort om Alltainer

Alltainer tillverkar, marknadsför och säljer sjöcontainrar inredda som bostäder, barer, sanitetsanläggningar eller andra ändamål som kunderna efterfrågar. Tillverkningen baseras på nya sjöcontainrar som inredas enligt kundens specifikationer i bolagets anläggning i Vietnam. Försäljningen sker framförallt via försäljningskanaler på den amerikanska marknaden, men även i Afrika, Sverige och övriga Europa.