• Alltainer/

Alltainer AB (Publ): Offentliggör härmed halvårsrapport för perioden juli – december 2021

Pressmeddelande, Alltainer AB, 559231-8280, 2022-02-21

Alltainer AB (”ALLT”) offentliggör härmed halvårsrapport för perioden juli – December 2021. Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Halvårsrapporten finns tillgänglig på Alltainers hemsida (www.alltainer.com/investor) och som bifogad fil.

ANDRA KVARTALET (2021-10-01 – 2021-12-31)

• Rörelsens intäkter uppgick till 5 001 KSEK (695).
  • EBITDA uppgick till 1 447 KSEK (-2 394).
  • Rörelseresultatet uppgick till 1 339 KSEK (-2 450).
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,19 SEK (-0,36).

FÖRSTA HALVÅRET (2021-07-01 – 2021-12-31)

• Rörelsens intäkter uppgick till 5 406 KSEK (3 236).
  • EBITDA uppgick till -290 KSEK (-2 245).
  • Rörelseresultatet uppgick till -424 KSEK (-2 318).
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,06 SEK (-0,33).
  • Soliditeten uppgick till 79,1 % (87,6 %).

Definitioner

Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier under perioden, vilka uppgick till 7 217 872 stycken. Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.

ALLTAINERS VD Jakob Kesje kommenterar

Nu känns det som om att vi är tillbaka på vår ursprungliga plan. Med ett positivt resultat och en omsättning i andra kvartalet som överstiger tidigare helårsomsättning och en vinstmarginal på närmare 30 %, ser framtiden positiv ut. Pandemin försenade vår utveckling runt 12 månader.

På kundsidan har vi flera aktiva förfrågningar och offerter ute. Kan vi landa en del av de här projekten kommer vi nå en hög produktionsnivå en period framöver. De stora volymerna kan komma från norra Sverige, där behovet för snabbproducerade boendemoduler intill de stora byggena är högt.

Samma situation finns på Guam och kringliggande amerikanska öar, där utbyggnaden av stillahavsbaser driver behovet av containerboenden, kontor och sanitetslösningar till byggarbetare samt till soldater och olika stödfunktioner. I regionen bearbetar vi marknaden tillsammans med två lokala partners som får förfrågningarna från amerikanska försvaret.

I Afrika håller vi på att ta oss in i flera länder runt Kamerun där vi redan har sanitetsenheter i gång. Det går inte så snabbt som vi kan önska, men behoven i regionen är stora. Det finns köpsstarka kunder och myndigheter, och vi planerar att landa volymbeställningar i dessa projekt så fort vi kan.

Vår huvudmarknad i USA har varit stängt under hela 2021, då det inte varit möjligt att frakta våra container till USA. De tillfälligt höga fraktkostnader har gjort det olönsamt för våra USA-baserade kunder.

Svårigheterna med höga fraktkostnader håller på att brytas. Vi har enheter och ordrar som står klara för skeppning och produktion så snart USA öppnar upp igen. Exempelvis ligger ordern till Mountain Container på över 5 millioner USD kvar i väntan på möjliga frakter till en rimlig kostnad. Vi har kvar våra distributörer och kunder i USA och ser fram emot att kunna börja leverera till dessa.

Från 1 december 2021 är CSW en del av Alltainer, och det kommer bidra till ökade marginaler. Nu kan vi ta bättre betalt för våra enheter, och kommer öka intäkterna även vid lägre volymer.

Vi har nyligen levererat de sista delarna av ordern till Dark Edition gällande deras food markets i Stockholm, och våra lösningarna kommer förhoppningsvis skapa förutsättningar för Dark Editions tilltänkta kraftiga tillväxt. Detta samarbete tror vi mycket på, och vi hoppas kunna erbjuda repeat orders på food markets.

Vi har under senaste kvartalen internt skapat förutsättningar för lönsam tillväxt, genom att optimera vår kostnadsbas. Då kan vi enklare nå breakeven varje månad och visa vinst på en kontinuerlig basis.

Materialpriserna ökar globalt, men vi förväntar att balansera dessa och sänka våra inköpskostnader, när vi kan återgå till volyminköp. Samtidig ser vi tydliga fall i priserna på nya container och frakten till våra marknader.

Mot bakgrund av allt ovan ser jag mycket fram emot år 2022. Vi går in i 2022 med en positiv känsla, energi och entusiasm. En känsla som jag vet många andra också känner och som vi alla kommer gynnas av under 2022.

Jakob Kesje, VD på Alltainer AB

För fullständig halvårsrapport, se https://www.alltainer.com/investor/interim-reports/

Jakob Kesje
VD, Alltainer AB
E-post:
jk@alltainer.com

Kort om Alltainer

Alltainer tillverkar, marknadsför och säljer sjöcontainrar inredda som bostäder, barer, sanitetsanläggningar eller andra ändamål som kunderna efterfrågar. Tillverkningen baseras på nya sjöcontainrar som inredas enligt kundens specifikationer i bolagets anläggning i Vietnam. Försäljningen sker framförallt via försäljningskanaler på den amerikanska marknaden, men även i Afrika, Sverige och övriga Europa.