Ägarspridning och nya långsiktiga ägare i ALM Equity

Aeternum Capital, ODIN Fonder och Alcur Fonder har tillsammans med en liten grupp av family offices samt privata investerare förvärvat aktier till ett värde av ca 625 miljoner kronor i ALM Equity. Säljare av posten är Björn Ulveus genom sitt bolag Kopparnäset AB som efter transaktionen kommer kvarstå som långsiktig ägare med en aktiepost om 200 000 aktier, motsvarande ca 1,8% röstandelar.

"Vi som är verksamma i “live Entertainment”-industrin skyfflar just nu ner pengar i svarta hål på grund av pandemin. Jag är extremt involverad i nöjesbranschen både i Sverige och utomlands och jag har en orubblig tro på att vi ska komma i gång igen.  De här pengarna ska användas till att hålla ut, släcka bränder och till investeringar i anläggningar och projekt. Mitt förtroende för Joakim Alm och ALM Equity är orubbat, vilket visas av att jag ligger kvar med en stor aktiepost." säger Björn Ulvaeus

Vegard Søraunet, som er Investment Director i det nystartade Aeternum Capital, finansiert av Fredriksen familjen sine stiftelser, er veldig positiv til den resa som Joakim Alm og Alm Equity har gjort de siste 15 årene. Vi ser også positivt på de fortsatte mulighetene i markedet for mindre leiligheter både i Stockholm og andre storbyer på sikt. Vi ser store dolda värden i Alm Equity og ønsker å være den langsiktige aktive eieren som støtter bolaget på reisen videre. Den synliggjøring av verdier i Alm Equity, som startet med børsnoteringen av Svenska Nyttobostäder, er vi positive til og vi tror mange har missat dette bolaget på Stockholmsbørsen.

ODIN fokuserar på långsiktiga investeringar i högkvalitativa bolag med en stark bolagskultur. Utifrån ODIN-modellen så är det tydligt att ALM Equity har haft en stark historisk prestation. Den nuvarande positionen och kreativiteten som kontinuerligt utvecklar bolaget skapar goda förutsättningar för framtida värdeskapande. En väldigt disciplinerad kapitalallokering och en fantastisk entreprenör i Joakim Alm är något vi gärna är med och stöttar på lång sikt. Vi är därför mycket glada över att få möjligheten att ta del av det framtida värdeskapandet genom våra investeringar via ODIN Fastighet och ODIN Small Cap.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som ALM Equity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2021-04- 22 kl.08:30.