ALM Equity AB (publ): Delårsrapport januari-mars 2024

Händelser under kvartalet

• Aros Bostad går samman med Besqab för att tillsammans bilda en ny ledande aktör inom bostadsutveckling i Storstockholm och Uppsala. ALM Equitys ägarandel i det sammanslagna bolaget, som går under namnet Besqab, minskar från 27 procent till 16 procent efter transaktionen och innehavet klassificeras därmed som en finansiell tillgång.

• Omklassificeringen av innehavet i Besqab till finansiell tillgång innebär att det värderas utifrån senaste börskurs per aktuell bokslutsdag vilket för kvartalet får en negativ effekt om -215 mkr. Mer information om resultatet på sidan 10.

• ALM Equity avser att gå samman med intressebolaget Svenska Nyttobostäder AB (publ) genom fusion. Styrelserna har antagit och offentliggjort en gemensam fusionsplan. Sammantaget anser styrelserna att det sammanslagna bolaget får bättre förutsättningar för att tillvarata möjligheter i den befintliga förvaltningsportföljen och utveckla byggrätter för att maximera värdet för aktieägarna både på kort och lång sikt. Förslaget kommer tas upp för beslut på bolagens bolagsstämmor i juni. Läs mer på sidan 12 och på bolagets hemsida.

Händelser efter kvartalets slut

• Innehavarna av bolagets utstående obligationer har godkänt villkorsändringar av obligationerna, som föreslagits med anledning av fusionen.

• ALM Equity genomförde i april en riktad nyemission av 682 000 stamaktier och tillfördes därigenom en bruttolikvid om cirka 150 mkr. Aktierna tecknades av ett antal institutionella investerare samt befintliga aktieägare, sammanlagt tillkom cirka 20 nya aktieägare. Transaktionen syftar till att sprida ägandet och öka likviditeten i ALM Equitys stamaktie inför ett möjligt listbyte till Nasdaq Stockholms huvudlista.

Koncernens nyckeltal

Sammandrag 2024
jan-dec
Nettoomsättning, mkr 241 266 2 386
Periodens resultat, mkr -276 -84 -2 708
Avkastning på EK (stamaktie), % -16 -2 -44
Soliditet, % 35 49 39
Likvida medel, mkr 316 971 444
Eget kapital, mkr 2 590 5 667 2 972
Balansomslutning, mkr 7 395 11 474 7 657
Nyckeltal per aktie 2024
jan-dec
Justerat substansvärde1 per stamaktie, kr 254 508 281
Börskurs på bokslutsdagen, kr 270 494 280
Resultat per stamaktie före utspädning, kr -28,85 -10,19 -193,78

1 Justerat substansvärde baseras på faktiskt substansvärde justerat för bedömt marknadsvärde på ALM Equitys innehav, definition sidan 26 och mer information om bedömt marknadsvärde på sidan 5. Information om väsentliga innehav återfinns på sidorna 6–9.

VD HAR ORDET

När vi stängde 2023 så sa jag att skulle kickstarta oss in i 2024. Och det gjorde vi! Man skulle kunna säga att vi siktar framåt genom att gå ”back to basics”.

ALM Equity och Svenska Nyttobostäder fusioneras
Den 28 mars offentliggjorde vi tillsammans med Svenska Nyttobostäder det gemensamma förslaget att fusionera bolagen. När vi sjösatte Svenska Nyttobostäder och noterade bolaget sent 2020 såg förutsättningarna väsentligt annorlunda ut och vi har sedan dess upplevt en dramatisk förändring på marknaden. Under 2023 genomfördes också en stor finansiell omstrukturering av bolaget. Vår gemensamma bedömning blev att en fusion mellan bolagen på bästa sätt skulle tillvarata och maximera utväxling på de värden som finns i Svenska Nyttobostäder.

Fokus på de egna verksamheterna
Under de senaste åren har vi genomfört ett antal strategiska transaktioner där tillgångar omvandlas till innehav i intressebolag. Nu riktar vi om fokus mot att utveckla och expandera våra egna verksamheter samtidigt som vi genererar operativa kassaflöden. Vi kommer efter fusionen att ha en egen portfölj på cirka 3 300 förvaltningsbostäder, färdigställda eller på väg att bli färdigställda. Dessutom får vi ett tillskott på 2 100 byggrätter som är redo för produktionsstart. Genom att bygga och utveckla byggrättsportföljen och parallellt skapa en effektiv förvaltningsverksamhet får vi en god balans mellan löpande kassaflöden från förvaltning och transaktionsflöden från fastighetsutveckling. Lite som ALM Equity ”back to basics” men nu med en stabil förvaltningsverksamhet i botten.

Tydlig plan för utveckling av tillgångarna
Genom att under de kommande tre åren avyttra cirka 1 000 av de bostäder, som idag finns i Svenska Nyttobostäders förvaltningsportfölj, som bostadsrätter så kommer vi på sikt ha en förvaltningsportfölj på cirka 2 300 bostäder. Vi ser det som ett välkommet tillskott med en bas med säkra kassaflöden från förvaltningsbostäder. Försäljningsvärdet av de bostäder som planeras avyttras som bostadsrätter bedöms uppgå till cirka 3,2 mdkr med en skuldsättning på cirka 1,9 mdkr. Avyttringen avses att genomföras under en treårsperiod och bedöms få en likviditetseffekt på cirka 1,3 mdkr samt en positiv resultateffekt på cirka 0,4 mdkr.

Den kvarvarande förvaltningsportföljen, värderad till cirka 4,5 mdkr med en direktavkastning på cirka 4,5 procent och ett driftnetto på 200 mkr, förväntas ha en skuldsättning på 3 mdkr med en belåningsgrad på 67 procent. Målet är att öka driftnettot både genom att effektivisera förvaltningen och växla ut vissa fastigheter mot fastigheter som kan nyproduceras och erhålla högre hyresnivåer än de som funnits i förvaltningsportföljen under några år. Byggrättsportföljen är tänkt att utvecklas och säljas, antingen som bostadsrätter eller förvaltningsobjekt, med ett förväntat försäljningsvärde på 6,3 mdkr. Detta bedömer vi kommer att frigöra ytterligare 2,3 mdkr i likvida medel och ge positiva resultateffekter om 1,1 mdkr.

Totalt bedömer vi att genomförandet av affärsplanen för tillgångarna i Nyttobostäder kommer att generera en nettolikviditet på cirka 3,6 mdkr efter att vi har betalt av skulder på 2,0 mdkr. Denna likviditet kommer vi att använda för att sänka vår skuldsättning ytterligare och investera i nya tillgångar för att ha en balanserad utvecklingsportfölj. Sammantaget stärks våra finanser successivt och möjliggör ett skuldfritt moderbolag.

Innehaven i Klövern och Besqab kommer vi att behålla tills vidare och så länge innehavet bedöms kunna generera högre värdetillväxt än alternativa investeringar. På sikt är innehaven inte strategiskt viktiga.

Vi sätter sikte på huvudlistan med en nyemission
Som en del i hela planen för ALM Equity genomfördes strax efter kvartalets utgång en riktad nyemission till en begränsad krets investerare. Bruttolikviden uppgick till ganska blygsamma 150 mkr. Målet med emissionen var primärt att få in en ny typ av investerare i ALM Equity – ambassadörer som kan bidra till att skapa intresse för bolaget och aktien. Detta kommer att vara en viktig pusselbit när vi genomför vårt listbyte till huvudlistan, vilket vi har ambition att göra under 2025. En notering på huvudlistan kommer att ge oss bättre förutsättningar att attrahera kapitalstarka och långsiktiga institutioner.

Möjligheter på bostadsmarknaden
Antal byggstarter i Storstockholm sjönk under förra året med hela 50 procent till knappt 7 000. Byggtakten kommer sannolikt fortsätta vara mycket låg under 2024 men sen komma igång nästa år. Det finns fortfarande ett strukturellt underskott av bostäder i Stockholm och det långsiktiga behovet av mindre bostäder som folk har råd att bo i kommer bara att bli större. Samtidigt ser vi en pågående kontorsdöd, mest i närförorterna. Här finns många intressanta möjligheter till stadsutvecklingsprojekt som kan levandegöra borttynande kontorsområden.

När vi stänger 2024 så har vi konsoliderat bolagen, sålt en stor del av de säljbara bostäderna, byggstartat mellan 200 och 400 bostäder, genomfört fusionen som säkerställer vår framtida tillväxt och är redo för en notering under 2025. Det är min plan för 2024. Nu åker vi!

Joakim Alm, +46 (0) 73 396 97 27

Rapporten finns tillgänglig på: http://www.almequity.se/ir/rapporter-och-presentationer/

En direktsänd presentation av rapporten genomförs av John Sjölund, CFO på ALM Equity, tillsammans med Carnegie Investment Bank kl. 15:00 den 30 maj. Anslutning till presentationen sker genom att klicka på följande länk: https://www.youtube.com/live/eM_VM74D9RI

Offentliggörande
Denna information är sådan som ALM Equity är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 maj 2024 kl.08:00

ALM Equity utvecklar och investerar i tillgångar och verksamheter inom fastighetsbranschen utifrån den framtida marknadens behov. ALM Equitys aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet ALM och preferensaktien med kortnamnet ALM PREF. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).