ALM Equity AB (publ): Halvårsrapport januari-juni 2024

Händelser under kvartalet

• Innehavarna av ALM Equitys utstående obligationer har godkänt villkorsändringar av obligationerna, som föreslagits med anledning av fusionen med Svenska Nyttobostäder.
  • En riktad nyemission av 682 000 stamaktier har genomförts och tillförde därigenom en bruttolikvid om cirka 150 mkr. Aktierna tecknades av ett antal institutionella investerare samt befintliga aktieägare, sammanlagt tillkom cirka 20 nya aktieägare. Syftet var ägarspridning och att ta in kapital för att öka likviditeten i ALM Equitys stamaktie inför ett möjligt listbyte till Nasdaq Stockholms huvudlista.
  • Årsstämman den 10 juni beslutade att godkänna fusionsplanen som antogs av styrelserna för ALM Equity och Svenska Nyttobostäder den 28 mars 2024. Fusionen förväntas registreras av Bolagsverket den 2 september och resulterar i att Svenska Nyttobostäder upplöses varigenom alla tillgångar och skulder övergår till ALM Equity. Mer information om fusionen finns på sidan 11 och på bolagets hemsida.
  • Årsstämman beslutade att välja in Anders Bengtsson till ny styrelseledamot och Alexander Alm-Pandeya till styrelsesuppleant. Gerard Versteegh frånträder posten som styrelseledamot. Övriga ledamöter kvarstår i styrelsen.
  • ALM Småa Bostad har färdigställt och överlämnat ett projekt om 424 bostäder i Sollentuna till Svenska Nyttobostäder AB som medför positiva resultateffekter om 109 mkr inkluderat en återlagd reservering 54 mkr.

Händelser efter kvartalets slut

• Den av årsstämman godkända närståendetransaktionen där dotterbolaget ALM Construction Management och TC Holding, ett bolag ägt av 2xA Entreprenads vd, säljer sina andelar i 2xA Anläggning till 2xA Entreprenad har genomförts.

Koncernens nyckeltal

Sammandrag 2024
jan-dec
Nettoomsättning, mkr 894 1 347 1 135 1 613 2 386
Periodens resultat, mkr 119 -2 036 -157 -2 120 -2 708
Avkastning på EK (stamaktie), % 3 -26 -13 -28 -44
Soliditet, % 41 36 41 36 39
Likvida medel, mkr 267 671 267 671 444
Eget kapital, mkr 2 810 3 582 2 810 3 582 2 972
Balansomslutning, mkr 6 897 10 024 6 897 10 024 7 657
Nyckeltal per aktie 2024
apr-jun1
jan-jun1
jan-dec
Börskurs på bokslutsdagen, kr 202 436 202 436 280
Resultat per stamaktie före utspädning, kr 4,77 -125,03 -23,38 -135,22 -193,78

1 Presentationen av justerat substansvärde på ALM Equitys innehav har utgått från rapporteringen i och med omställningen av verksamheterna inför fusionen med Svenska Nyttobostäder. Från och med tredje kvartalet kommer ALM Equitys rapportering uppdateras utifrån den gemensamma organisationen.

VD HAR ORDET

Vi tänker inte missa tåget och har därför satt högsta fart för att skapa bästa förutsättningarna för att få utväxling på tillgångarna i Svenska Nyttobostäder. Vi kommer att realisera vissa tillgångar, sänka skuldsättningen och skapa en stabil finansiell grund att accelerera tillväxt.

Fusionen snart i hamn
Efter ett intensivt arbete har ägarna och långivarna nu tillstyrkt fusionen med Svenska Nyttobostäder. Processen går nu in i en mer formell slutfas och vi räknar därför med att fusionen formellt är genomförd den 2 september enligt tidplan.

Självklart sitter vi inte och väntar på den 2 september utan har kickat igång arbetet med att genomföra affärsplanen som vi presenterade i samband med fusionsförslaget. Att sälja en del av de bostäderna under 2024 för att skapa likviditet som vi sedan kan använda för att kunna accelerera tempot i byggstarterna är högsta prioritet. Jag ser också möjligheter att accelerera genomförandet av affärsplanen och tillvarata expansionsmöjligheter i marknaden tillsammans med strategiska partners. Vi upplever ett stort intresse från finansiella aktörer för bostadssektorn i allmänhet och ALM Equity i synnerhet. Att hitta samarbetspartners är något vi brukar vara duktiga på.

Minska skuldsättningen
Fusionen med Svenska Nyttobostäder innebär även att vi övertar bolagets skulder. I september förfaller en obligation på 400 mkr vilken vi avser att refinansiera i banksektorn via lån säkerställda med samma underliggande fastigheter som varit säkerhet för obligationen. Vår målsättning på längre sikt är att sänka skuldsättningen i moderbolaget vilket kommer att ske genom bland annat försäljningar av de cirka 1 000 bostäderna i enlighet med vår affärsplan.

Back to basics i praktiken
Värdet i ALM Equity har byggts upp från början genom kreativitet och att hitta nya lösningar inom bostadsutveckling tillsammans med finansiella partners. Det är vår kärna och det är så vi har skapat värden – och som är det vi går tillbaka till. Basics innebär alltså kreativ fastighetsutveckling med tyngdpunkt på bostäder. Att ha en bas av förvaltningsfastigheter och en byggverksamhet gör att vi får ett underliggande stabilt kassaflöde i verksamheten då projektutveckling genererar mer stötvisa kassatillskott när projekten slutförs. Vi kommer fortsätta ha fokus på Stockholm och bostäder men det ligger i vår natur att vara nyfikna på spännande möjligheter.

Vi tror på att äga kontrollen i vår värdekedja med en egen byggverksamhet. 2xA Entreprenad har också lyckats bra med att brygga konjunktursvackan och har en tydlig strategi att ta in externa uppdrag. Vid kvartalsslutet var drygt 1 mdkr av den utestående orderstocken externa uppdrag.

Bra läge att öka tempot i fabriken
Vi ser nu att byggstarterna kommer igång och att prisökningarna på byggkostnader börjar dämpas. Det har varit svidande många konkurser i byggbranschen de senaste 1,5 åren och det kommer att fortsätta så under resten av året. Just därför bedömer vi att det nu är bästa läget att lägga in en högre växel på fastighetsutvecklingssidan.

Under 2025 är vårt huvudscenario att marknaden har tagit ordentlig fart igen och att bostadspriserna i Stockholm kanske till och med klarar att klättra upp till nya rekordhöjder. Vi ska vara med på det tåget och därför kommer vi att söka finansiella lösningar för att kunna investera idag och vara redo ute på marknaden när det åter är kölapp till lägenhetsvisningarna.

Stockholm är en av de orter i Europa som kommer ha ett kroniskt strukturellt underskott av bostäder, bland annat som en konsekvens av både långa detaljplaneprocesser och hyresreglering.

Vi ser därför ingen anledning att lägga om fokus utan fortsätter att skapa yteffektiva bostäder som folk har råd att bo i och lämnar till andra att bygga lyxiga paradvåningar.

Nu ska vi göra det vi alltid har varit bäst på – utveckla fastighetstillgångar för att skapa högsta möjliga avkastning. Med lärdom av de senaste två årens kapitalmarknad kommer vi samtidigt ha ökat fokus på stabila kassaflöden och intäkter. Vi har satt högsta möjliga fart för att leverera på vår affärsplan.

Joakim Alm, +46 (0) 73 396 97 27

Rapporten finns tillgänglig på: http://www.almequity.se/ir/rapporter-och-presentationer/

En direktsänd presentation av rapporten genomförs av John Sjölund, CFO på ALM Equity, tillsammans med Carnegie Investment Bank kl. 09:00 den 18 juli. Anslutning till presentationen sker genom att klicka på följande länk: https://www.youtube.com/live/-jComrnhYmM

Offentliggörande
Informationen är sådan som ALM Equity är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2024 kl. 07:00.

ALM Equity utvecklar och investerar i tillgångar och verksamheter inom fastighetsbranschen utifrån den framtida marknadens behov. ALM Equitys aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet ALM och preferensaktien med kortnamnet ALM PREF. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).