ALM Equity ämnar sälja mindre post i Svenska Nyttobostäder till ett pris som motsvarar ett bolagsvärde om 3,5 Mdkr

Svenska Nyttobostäder AB (”Svenska Nyttobostäder” eller ”Bolaget”) planerar att notera Bolagets stam- och preferensaktier på Nasdaq First North Growth Market. I syfte att uppnå erforderlig spridning i Bolagets aktier avser ALM Equity att sälja ett mindre antal befintliga aktier till externa investerare före noteringen. Försäljningen av aktieposten motsvarar mindre än 0,01% av rösterna i Svenska Nyttobostäder. ALM Equitys ägarandel i Bolaget uppgår till 61,18 procent. Försäljningspriset förväntas uppgå till 50 kr per stamaktie och 100 kr per preferensaktie.

Alm Equitys innehav i Svenska Nyttobostäder är bokfört till 67 Mkr. Försäljningspriset innebär att värdet av ALM Equitys innehav i Svenska Nyttobostäder överstiger bokfört värde med cirka 1,9 Mdkr.

Totalt antal utestående stamaktier är 60 501 400 st och totalt antal utestående preferensaktier är 5 055 599 st vilket gör att det förväntade försäljningskursen motsvarar ett totalt värde på bolagets stam- och preferensaktier om 3,5 Mdkr.

Bolagets preferensaktier ger en årlig utdelning om 5 kr per år med kvartalsvis utbetalning, motsvarande en avkastning om 5 procent per år.

Så snart Bolaget fått preliminärt godkännande från Nasdaq kommer ALM Equity kommunicera planerat datum för första dag för handel. En bolagsbeskrivning kommer offentliggöras på Bolagets hemsida, www.nyttobostader.se, före första dag för handel.

.
Informationen i detta pressmeddelande är sådan som ALM Equity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2020-10-21 kl.12:45