ALM Equity och Corem har tecknat avsiktsförklaring om bildandet av gemensamt förvaltningsbolag

ALM Equity AB utvärderar tillsammans med Corem Property Group möjligheten att skapa ett gemensamt förvaltningsbolag med 24 000 framtida hyresbostäder.

ALM Equitys affärsområde Projektutveckling har under hösten utvärderat vilka byggrätter som lämpar sig för att utveckla ett bestånd av hyresbostäder. Utöver de byggrätter som är bäst lämpade till privatmarknaden eller redan är sålda till Svenska Nyttobostäder så har affärsområdet ca 11 000 byggrätter för förvaltningsmarknaden.

ALM Equity och Corem har tecknat en avsiktsförklaring med syfte att skapa ett gemensamt bolag ägt till lika delar som har en initial byggrättsportfölj om totalt cirka 24 000 bostäder i Stockholmsområdet och Mälardalen. Syftet med bolaget är att utveckla yteffektiva och klimatsmarta hyresbostäder för egen förvaltning. Den initiala portföljen beräknas färdigutvecklad ha ett driftnetto på över 2 Mdkr räknat på dagens hyresnivåer.

Strukturen för det gemensamma bolaget kommer definieras under den kommande månaden och förväntas kunna presenteras innan årsskiftet 2021. Avsikten är att notera det gemensamma bolaget på Stockholmsbörsen 2022 med syfte att skapa en kapitalstruktur som möjliggör att bolaget kan expandera.

”Vi har arbetat intensivt med att bygga upp en ny förvaltningsaffär runt våra byggrätter. Vi är glada att tillsammans med Corem kunna skapa ett gemensamt bolag som kan bli en av Sveriges största bostadsförvaltare på sikt.”, säger Joakim Alm, VD ALM Equity.

ALM Equitys affärsområde Projektutveckling kommer efter affären genomförts ha en kvarvarande portfölj om knappt 8 000 bostadsbyggrätter med ett beräknat slutvärde på 24 Mdkr varav ca 4 500 är sålda till Svenska Nyttobostäder och resterande kommer säljas till privatmarknaden.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som ALM Equity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2021-11-23 kl.08:00.