Investerare och ALM Equity har ingått villkorade teckningsförbindelser motsvarande 93% av aktierna i Svenska Nyttobostäder

ALM Equity har sedan tidigare en kommunicerad ambition att marknadsnotera dotterbolaget Svenska Nyttobostäder som äger och förvaltar koncernens färdigställda förvaltningsbostadsfastigheter.

25 investerare har nu ingått villkorade teckningsförbindelser om att investera i aktier i Svenska Nyttobostäder motsvarande en kapitalinvestering om 1,8 miljarder kronor.

Processen går nu vidare med tecknade av fullständiga och bindande avtal. Ambitionen är att därefter notera bolaget under andra halvåret 2020. ALM Equity kommer äga cirka 64% av stamaktierna i det noterade bolaget. Genom affären och marknadsnotering synliggörs värden i ALM Equity-koncernen.Svenska Nyttobostäder kommer att äga eller ha förvärvsavtal på 5 750 effektiva bostäder i kommunikationsnära lägen i Stockholm med ett beräknat framtida driftnetto om 600 miljoner kronor.  Sedan tidigare pressmeddelande 19 maj har ytterligare 598 av bostäderna produktionsstartat.

ALM Småa Bostad säljer i samband med affären 3 450 bostäder till ett värde om 6,9 miljarder kronor vilket skapar kassaflöden för bolaget de kommande fem åren. Övriga 2 300 bostäder är sedan tidigare sålda eller frånträdda av bolaget. I ALM Småa Bostads portfölj finns ytterligare cirka 6 700 potentiella förvaltningsbostäder.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som ALM Equity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 juni 2020 kl. 18:25.