Villkoren för ALM Equitys transaktion med Aermont Capital är uppfyllda och ALM Equity ändrar rapportdatum för offentliggörande av delårsrapporten för tredje kvartalet

Per den 2 augusti 2024 kommunicerades att ALM Equity avyttrat 60 procent av tillgångarna från Svenska Nyttobostäder till en fond förvaltad av Aermont Capital för 1,9 mdkr och ska gemensamt bilda ett bolag för vidare expansion. Transaktionen har varit villkorad av slutförd fusionsprocess samt godkännande av berörda långivare. Samtliga villkor är nu uppfyllda och preliminärt datum då Aermont tillträder aktierna i det gemensamma bolaget är satt till 16 oktober 2024. Till följd av att samtliga villkor för transaktionen har uppfyllts innan kvartalets utgång kommer transaktionen redovisas i ALM Equitys delårsrapport för tredje kvartalet. Med anledning av att både fusionen mellan ALM Equity AB och Svenska Nyttobostäder AB samt efterföljande transaktion med Aermont genomförs under tredje kvartalet har ALM Equity beslutat att senarelägga rapportdatumet för delårsrapporten avseende tredje kvartalet till 12 november 2024.

”Det känns bra att villkoren för affären med Aermont Capital är i mål. Nu kan vi lägga fullt fokus på genomförande av det gemensamma bolagets affärsplan för det befintliga fastighetsbeståndet och ambition att addera på nya tillgångar. Efter en rad transaktioner hamnar ALM Equity nu i en position med positiv nettokassa där vi får möjlighet att både minska skuldsättningen och fånga de möjligheter som finns på marknaden", säger Joakim ALM, VD ALM Equity.

Kopplat till fusionen mellan ALM Equity och Svenska Nyttobostäder har Fredrik Arpe beslutat att inte återgå till sin tidigare tjänst inom ALM Equity, som han varit tjänstledig från under tiden som tillförordnad VD i Svenska Nyttobostäder. Fredrik har ett deltidsuppdrag för bolaget att som konsult arbeta med integrationsfrågor kopplat till fusionen, samarbetet med Aermont Capital och med andra verksamhetsrelaterade frågor.

För mer information vänligen kontakta:
Joakim Alm, +46 (0) 73 396 97 27

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 september 2024 kl. 23:00 CEST.

Om ALM Equity
ALM Equity utvecklar och investerar i tillgångar och verksamheter inom fastighetsbranschen utifrån den framtida marknadens behov. ALM Equitys aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market med kortnamnet ALM och preferensaktien med kortnamnet ALM PREF. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).