Ny aktör ska investera miljardbelopp i bostäder

Report this content

Möller & Partners och Alma Property Partners har i samarbete med Apoteket AB:s Pensionsstiftelse, Allmänna Arvsfonden och PRI Pensionsgaranti etablerat Akka Egendom, ett bostadsbolag för långsiktig förvaltning av hyresbostäder i Sverige. Bolaget har med 750 Mkr i kapitalförbindelser möjlighet att förvärva för 1,5 miljarder kronor, ett belopp som kan komma att fördubblas inom sex månader. Akka har tecknat avtal om ett första förvärv om 70 lägenheter i Karlstad.

Beståndet i Akka Egendom skall i steg ett byggas upp fram till utgången av 2017. Initiativtagarna ser en stor potential i att bygga upp ett bostadsbolag med fokus främst på mindre tillväxtkommuner. Utanför storstäderna och universitetsstädernas stadskärnor är konkurrensen om fastigheterna väsentligt lägre.

Möller & Partners VD, Henrik Jussi-Pekka, kommenterar: "Vårt mål är att höja kvaliteten på förvaltningen i de fastigheter vi förvärvar till gagn för både hyresgäster och kommuner. Bostadsfastigheter kräver omsorgsfull förvaltning och underhåll och ett av våra främsta mål med Akka Egendom är att skapa och upprätthålla en god boendestandard."

Simon de Château, investeringsansvarig på Alma Property Partners, tillägger: "Jag har känt Möller & Partners i över ett decennium och vi är mycket glada över att samarbeta med en av Sveriges främsta aktörer inom bostadsförvaltning. Vi är också stolta över att ha vunnit förtroendet från några av Sveriges främsta institutioner och att de delar vår vision för Akka Egendom."

Möller & Partners har under drygt 15 år skapat, utvecklat och förvaltat fastighetsportföljer för olika investerares räkning och förvaltar redan idag 3 000 bostadslägenheter. Alma Property Partners grundades 2014 av tre personer med lång erfarenhet från ledande positioner på några av Sveriges främsta fastighetsinvesteringsbolag.

Ordförande för det nya bolaget blir Per-Håkan Westin, tidigare VD för bland annat AP Fastigheter. Akka Egendom har ingått avtal om förvärv av fem fastigheter i Karlstad.

Beståndet omfattar totalt 70 bostads-lägenheter och ett äldreboende. Säljare till beståndet i Karlstad är Willhem och tillträde sker den 1 juli 2015.

För frågor kontakta

Henrik Jussi-Pekka, VD Möller & Partners, 070-607 86 30, hjp@mpam.se
Simon de Château, CIO Alma Property Partners, 070-848 51 52, simon.dechateau@almaproperty.se

Om Akka Egendom
Akka Egendom grundades 2015 för att köpa och långsiktigt förvalta bostadsfastigheter i små och medelstora tillväxtkommuner. Vi tillhandahåller förstklassig förvaltning och god service till våra hyresgäster samt har höga miljöambitioner. Bolaget är ett samarbete mellan Möller & Partners, ledande inom aktiv fastighetsförvaltning, och Alma Property Partners, ett ledande fastighetsinvesteringsbolag. Akka Egendom har kapacitet att förvärva bostadsfastigheter för mer än 1,5 miljarder kronor och backas av stora institutionella investerare.

Taggar: