Circle: En radikal innovation med cirkulärt hållbara biologiskt nedbrytbara textilier

Report this content

Almedahls Solutions presenterar stolt Circle med produkter som kan brytas ned naturligt och biologiskt. Produkterna kan återföras till det ekologiska systemet samtidigt som de erbjuder fördelar för vår miljö, hav och välbefinnande. Marknadens första och enda verkligt cirkulära system med OceanSafe-teknologi. Konceptet innehåller hängande textilier med ett etablerat retursystem för den professionella marknaden.

Circle-textilierna är baserade på en ny generation patenterade fibrer från OceanSafe. Vid tillverkning av denna fiber frigörs 63 % mindre koldioxid jämfört med en konventionell fiber.

OceanSafe-fibrerna minskar radikalt utsläpp av mikroplaster till hav och luft. Det som släpps ut är biologiskt nedbrytbara efter några dagar på land och i havet.

Tillverkningen av OceanSafe-fiber kräver inga nya maskiner. Circle hängande textilier är toxinfria både i produktionsprocessen och vad gäller utsläpp till luft och vatten.

När textilierna når sin livslängd återförs de till det ekologiska kretsloppet via ett integrerat logistiskt retursystem från Almedahls. Den biologiska nedbrytningsprocessen sker genom industriell kompostering och övergår till organiskt basmaterial efter ca 90 dagar. Processen ger även möjlighet att återvinna textilierna till nya textilfibrer.

Gry Hege Sølsnes, VD på Almedahls, säger: ”Almedahls har arbetat i mer än 20 år för att bygga och utveckla ett unikt och hållbart fotavtryck. Vi söker alltid efter nya lösningar och inledde vårt samarbete med OceanSafe för tre år sedan. Circle-produkterna är höjdpunkten på vår resa för att skapa hållbara textilier. Med Circle erbjuder vi våra kunder möjligheten att ansluta sig till den radikala innovationen av helt cirkulära textilier.

För mer information vänligen kontakta:

VD Gry Hege Sølsnes på gryhege@almedahls.se eller via telefon 070-542 59 89.

För annat pressmaterial, kontakta CCO Anders Grönlund på anders@almedahls.se eller via telefon 076-677 44 82.

Om Almedahls

Almedahls i Sverige har sina rötter i starka nordiska designtraditioner som går tillbaka till grundandet av företaget 1846. Vi skapar textilier för solskydd och offentliga utrymmen.
Vi är alltid i rörelse och drivs i grunden av relationer med våra kunder.

www.almedahls.se

info@almedahls.se

VD Gry Hege Sølsnes på gryhege@almedahls.se eller via telefon 070-542 59 89.

Om Almedahls

Vi är alltid i rörelse och drivs i grunden av relationer med våra kunder.

Taggar:

Snabbfakta

Circle-textilierna är baserade på en ny generation patenterade fibrer. Vid tillverkning av denna fiber frigörs 63 % mindre koldioxid jämfört med en konventionell polyester fiber.
Twittra det här
OceanSafe-fibrerna minskar radikalt utsläpp av mikroplaster till hav och luft.

Citat

”Almedahls har arbetat i mer än 20 år för att bygga och utveckla ett unikt och hållbart fotavtryck. Vi söker alltid efter nya lösningar och inledde vårt samarbete med OceanSafe för tre år sedan. Circle-produkterna är höjdpunkten på vår resa för att skapa hållbara textilier. Med Circle erbjuder vi våra kunder möjligheten att ansluta sig till den radikala innovationen av helt cirkulära textilier. Vi släpper nu två vackra och funktionella gardinkollektioner för offentlig miljö och förväntar oss att fler följer efter.”
Gry Hege Sølsnes, VD på Almedahls