BLICC Pressmeddelande: Nio VD:ar eniga om att klimatfrågan leder till bättre affärer

BLICC släpper årligen en rapport som visar på hur företag kan minska sin klimatpåverkan genom att vara föredömen och sprida goda exempel till resten av näringslivet. Temat för årets BLICC-rapport är Göra rätt, tjäna pengar och rädda klimatet, ett tema där BLICC-företagen visar att klimatpåverkan kan minskas kostnadseffektivt.

Alla BLICC-företag arbetar själva aktivt för att minska de egna företagens påverkan på klimatet och verkar för ett näringsliv och samhälle utan klimatpåverkan. BLICC-företagen är levande bevis på att man kan minska utsläppen och göra det lönsamt. - För oss är det självklart att affärer och klimat går hand i hand, säger Christian Lundberg VD, Fortum Sverige. Huvudbudskapet som BLICC-nätverket vill sprida till Sveriges näringsliv är: ·Företag kan minska sin klimatpåverkan Företagen i nätverket har minskat sina CO2-utsläpp med 5 % i absoluta tal senaste året samtidigt som företagens omsättning har ökat. Företagen har med andra ord lyckats växa och samtidigt minska sina koldioxidutsläpp och blir för varje år mindre och mindre koldioxidintensiva. · Det finns verktyg att komma igång för att minska sin klimatpåverkan BLICC -företagen använder GHG-protokollet, GreenHouseGas protocol, som är internationell standard och ger ledning till företag hur de ska beräkna sin klimatpåverkan. Företaget kartlägger vilka växthusgaser som ingår i verksamheten och detta systematiseras. Detta är något alla företag kan använda sig av. · Det är lönsamt att minska sin klimatpåverkan Alla BLICC-företagen har ökat sin omsättning och har trots detta sänkt sina utsläpp kostnadseffektivt. Att arbeta med klimatet ger flera konkurrensfördelar samt uppskattas även av medarbetare och kunder. Årets BLICC-rapport finns att läsa i sin helhet i digitalt format på http://www.blicc.se För ytterligare information, kontakta: Projektledare BLICC, Nina Ekelund, nina.ekelund@respect.se 08-454 06 04, 070-221 73 28 Presschef Fortum, Agneta Molinder, agneta.molinder@fortum.com, 08-671 7134, 070-3445332 OM BLICC BLICC, Business Leaders Initiative on Climate Change, startades år 2000 och är ett nätverk av företag från olika branscher som arbetar aktivt för att minska sin egen klimatpåverkan och verkar för ett näringsliv och samhälle utan klimatpåverkan. I BLICC ingår Coca-Cola Drycker Sverige, Fortum, JM, Procter&Gamble, Svenska Statoil, Stena Metall, Vasakronan samt SMHI (kunskapspartner). BLICC koordineras av Respect. www.blicc.se