IOGT-NTO:s och Vårdförbundets båda vice ordförande i gemensamt utspel:

"Det behövs fler alkoholfria mötesplatser under Almedalsveckan"

Dagarna och kvällarna i Almedalen präglas av mingel med massor av alkoholhaltiga drycker. Alkoholen flödar både dagtid och kvällstid. - Det krävs nu åtgärder som minskar alkoholkonsumtionen. Under Almedalsveckan ska det föras nyktra samtal, säger Ingrid Frisk, vice ordförande för vårdförbundet, och Anna Carlstedt, vice ordförande för IOGT-NTO. Denna kväll genomför IOGT-NTO och Vårdförbundet ett gemensamt mingel som sticker ut en del, eftersom det är helt nyktert. Det bjuds bland annat på tropisk juice och pastasallad som har rykande åtgång. Frisk och Carlstedt konstaterar att arrangemanget drar massor av folk, närmare 200 personer umgås, samtalar och har trevligt utan alkohol. - Det är väldigt viktigt att det finns helt alkoholfria mötesplatser, säger Anna Carlstedt och Ingrid Frisk. Almedalen behöver fler ”vattenhål”, så nästa år satsar vi säkert ännu mera på detta! Anna Carlstedt berättar att IOGT-NTO genomför fyra helt alkoholfria mingel tillsammans med andra organisationer under Almedalsveckan, imorgon ett med Läkarförbundet. För mera information, kontakta David Rutström, pressekreterare IOGT-NTO. Tfn 073-372 62 15.