LO-TCO: PRESSINBJUDAN - VARFÖR SÅ MYCKET VÅLD MOT FACKLIGT AKTIVA?

Seminarium med LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin och TCOs ordförande Sture Nordh Tisdag 30 juni 14.00 – 14.30 Silon, Visby Hamn, innescenen

Varför använder stater och arbetsgivare så mycket våld mot fackligt aktiva? Varför är reaktionerna från ansvariga politiker mot dessa övergrepp så lama? Och vad händer med de fackliga rättigheterna i finanskrisens spår? Den internationella fackliga samorganisationen IFS presenterar varje år en rapport om kränkningar av de fackliga rättigheterna runt om i världen. Det handlar om tiotusentals fall av avskedanden, misshandel, sexuella trakasserier, fängslanden och till och med mord på fackligt aktiva. Bland de utsatta finns lärare, sjuksköterskor, gruvarbetare, journalister, lantarbetare, hembiträden och många andra yrkesgrupper i den offentliga, privata och informella sektorn. Vem bär ansvaret? Och hur bör fack, arbetsgivare och politiker agera för att motverka kränkningar? Välkommen till ett viktigt samtal om de mänskliga rättigheterna i arbetslivet! Arrangörer: LO, TCO och LO-TCO Biståndsnämnd Kortfakta: -Internationella Fackliga Samorganisationen IFS är de fria och demokratiska fackliga organisationernas international och representerar 170 miljoner arbetstagare i 157 länder. -Artikel 23 i FNs förklaring om de mänskliga rättigheterna stadgar att Var och en har rätt att bilda och ansluta sig till fackföreningar för att värna sina intressen. ILO-konventionerna 87 och 98 bekräftar föreningsfriheten samt rätten att utan statlig inblandning teckna kollektivavtal. -IFS-rapporten om kränkningar av fackliga rättigheter finns på www.lotcobistand.org/krankningar