Motorhistoriska Riksförbundet:Pressinbjudan Kultur på väg! Almedalen 2009

Tack! Tack beslutsfattare för en framsynt politik med skattebefrielse av historiska fordon och miljö- och trafiksäkerhetsregler som inte verkar retroaktivt. Tack vare er kan vi fortfarande se några exemplar av de fordon som satte samhället på hjul under 1900-talet. De kan bevaras och renoveras av de hundratusentals fordonsentusiaster som är aktiva i Sverige. Men hur ser framtiden ut för denna kultur- och teknikhistoriska bevarandeverksamhet? Många fordonstyper är inte skattebefriade trots att de med ålderns rätt brukas försvinnande lite. Samtidigt kommer krav om digitala styrmedel av trafik och trafikflöden såsom ITS och retroaktivt verkande trafiksäkerhets- och miljökrav allt närmare. Kommer historiska fordon att kunna köras i de miljözoner som redan finns eller diskuteras i städerna? Varmt välkommen till ett seminarium om friheter och hinder för bevarandet av historiska fordon och en utställning med några fordon från förr. Passa på att träffa entusiasterna från Gotlands Veteranbilklubb som visar några av sina historiska fordon. Tisdagen den 30 juni: Seminarium kl 10-11.30, Högskolan på Gotland sal D23. Moderator är Peter Pluntky, känd bland annat från Antikrundan i SVT, medverkar gör också Motorhistoriska Riksförbundets ordförande Peter Edqvist och generalsekreterare Jan Tägt samt Torsten Nilsson från Arbetets Museum i Norrköping. Självklart bjuder vi på förmiddagsfika och frallor. Utställning kl 9-17, Skeppsbron akter om M/S Sigyn. Åhörare från seminariet ges möjlighet att provåka! Se www.mhrf.se för mer information eller kontakta Motorhistoriska Riksförbundet. Carl Zeidlitz, kansli@mhrf.se, 070-795 93 30 Jan Tägt, jan.tagt@mhrf.se, 070-570 28 01 Motorhistoriska Riksförbundet MHRF bildades 1969 och är idag en sammanslutning av 163 ideella klubbar och föreningar med motorhistorisk inriktning. Tillsammans är vi över 95.000 medlemmar. Ett historiskt fordon är ett samlarfordon som är äldre än 30 år. Undersökningar visar att de i genomsitt körs 87 mil per år och svarar för endast 1,3 promille av det totala trafikarbetet trots att de utgör ett par procent av fordonsflottan.