Naturskyddsföreningen: Seminarieinbjudan: Slaget om verkligheten!

Naturskyddsföreningen arrangerar ett seminarium under Almedalsveckan i Visby som är ett samtal mellan forskare som anser att det är dyrt att minska de klimatpåverkande utsläppen med 40 procent i EU och övriga i-länder till 2020 och de som tvärtom anser att det är lönsamt. I Naturskyddsföreningens satsning Klimatstafetten vittnar VD:ar om behovet av ett kraftfullt klimatavtal i Köpenhamn och affärsmöjligheter med ett ambitiöst klimatavtal.

DAG: Tisdagen den 30 juni TID: 12.00-14.45 (Lunchmacka från kl. 12.00. Seminariet börjar kl. 12.30) PLATS: Gotlands Fornsal, Bildstenshallen, Strandvägen 14 Visby DELTAGARE: Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, Ola Alterå, statssekreterare hos näringsminister Maud Olofsson, Tomas Carlsson, VD NCC Sverige som har skrivit under Klimatstafettens budskap, Björn Carlén, nationalekonom på Expertgruppen för miljöstudier, Louise Trygg, forskare i energisystem, Linköpings Universitet, Emma Lindberg klimatexpert Naturskyddsföreningen. EU-kommissionärerna Margot Wallström och Stavros Dimas deltar med videomeddelande. I Köpenhamn i december ska världens länder komma överens om hur vi ska möta klimathotet. Klockan tickar. Insatserna kan inte vara högre. Världen behöver ett avtal som tar planeten ur sitt fossilberoende och möjliggör utveckling för världens fattiga. Ett antal knäckfrågor för klimatet behöver fixas inför Köpenhamn. Just nu pågår slaget om verkligheten för fullt. Forskare debatterar om ett ambitiöst klimatarbete ger företagsmöjligheter och andra positiva effekter eller om ekonomin kraschar. VD:ar som deltar i Naturskyddsföreningens klimatstafett berättar om positiva företagsmöjligheter med sitt klimatarbete. Sen skickar de klimatstafettpinnen vidare. Klimatstafetten ger energi till regeringen genom att samla företag som vill ha ett kraftfullt klimatavtal. Välkomna!