PostkodLotteriet anordnar klimatseminarium under Almedalsveckan

På måndag 29/6 arrangerar PostkodLotteriet ett seminarium i Almedalen på ämnet ”Klimatavtal i sikte – hur kan politik, näringsliv och ideella organisationer ro avtalet i land?”. Medverkande är ekonomen och författaren Klas Eklund, EU-parlamentarikern Isabella Lövin (mp) och Lasse Gustavsson, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF.

Svenska PostkodLotteriet skänker varje år hundratals miljoner till organisationer som arbetar för en bättre värld för människor, djur och natur. Flera av organisationerna är verksamma inom miljöområdet och arbetar aktivt med klimatfrågan. PostkodLotteriet är inte en expertorganisation utan vill erbjuda en plattform för dessa organisationer och experter för att nå ut med sina viktiga budskap. I Almedalen bjuder PostkodLotteriet in till ett angeläget samtal med några av de mest tongivande personerna inom näringsliv, politik och ideell sektor inför Klimatmötet i Köpenhamn i december. Detta är en uppföljning av PostkodLotteriets Climate Event som hölls i Stadshuset den 1 april då bland andra Bill Clinton, Tony Blair och Wangari Maathai delade med sig av sina tankar kring lösningar på klimatfrågan. Seminariet hålls ombord på Briggen Tre Kronor. Medverkande: Alice Bah Kunhke, chef för tankesmedjan Sektor 3 är moderator. Klas Eklund, ekonom och författare till boken ”Vårt klimat”. Han ger en kort sammanfattning av sin bok med tyngdpunkt på ekonomiska styrmedel och företags/näringslivs roll. Isabella Lövin, EU-parlamentariker (mp) och författare till boken ”Tyst hav”. Hon presenterar sin syn på politikens roll och möjligheter och relationen till ideell sektor och näringsliv. Lasse Gustavsson, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF, presenterar WWF:s hållning, hur den jobbar med klimatfrågan och hur WWF ser på politikers och näringslivs roll och möjligheter. – Seminariet är ett bra avstamp inför PostkodLotteriets fortsatta satsning på klimatfrågor. Vi vill dra vårt strå till stacken när det gäller att bidra till goda förutsättningar för ett bra och hållbart klimatavtal i Köpenhamn i december, säger Anna Wieslander, kommunikations- och välgörenhetschef på Svenska PostkodLotteriet. Klimatseminarium 29 juni Plats: Briggen Tre kronor, hamnen i Visby Tid: 10-13 (lunch 12-13) Begränsat antal platser. För mer information: Emma Knutsson, kommunikatör Svenska PostkodLotteriet: tel. 076-109 37 03 emma.knutsson@postkodlotteriet.se