power circle: Inbjudan till seminarium

Smart Grid – ett mode ord eller ett måste för att få elsystemen än mer klimatsmarta?

Smart Grid är ett samlingsbegrepp för en pågående digitalisering av alla områden av elförsörjningen från produktion till konsumentnivå. Genom mer mätning, dubbelriktad kommunikation, nya algoritmer etc. kan olika parametrar i elförsörjningen följas, kontrolleras och styras bättre. Det ökar möjligheterna för vindberoende elproduktion och styrning av elförbrukning t.ex. introduktion elbilar. Rätt använt kan elbalansen övervakas, elnäten utnyttjas bättre, och kunder få stabila och säkra elleveranser trots en successivt ökande komplexitet i hela elförsörjningen. Seminariets två timmar syftar till att ge en överblick över begreppet Smart Grid och en inblick i några frågeställningar, som är av speciellt intresse för svenska förhållanden. Plats: Fartyg i Visby hamn, M/S Sigyn Tid: 3/7 2009 15:30 – 17:30 Förtäring: Efter seminariet bjuds det på enklare middag på M/S Sigyn Program 15:30 Välkomna och inledning Stig Göthe Power Circles styrelseordförande 15:40 Forskning & utbildning för Smartare Nät Föreståndare Lars Nordström, KTH 15:55 Smart Grid för att balansera och överföra kraft Tekniska direktören Sture Larsson, Svenska Kraftnät 16:10 Smart Grid för kunden Programchef Johan Söderbom Vattenfall 16:25 Smart Grid som en industriell möjlighet Karl Elfstadius, Global chef för ABB:s Smart Grid-program 16:40 Smart Grid med trygg och störningsfri el Generaldirektör Magnus Olofsson Elsäkerhetsverket 16:55 Frågestund och debatt under ledning av Power Circles VD Bo Normark 17:25 Avslutande ord Stig Göthe Power Circles ordförande 17:30 Mingel på halvdäck med tillhörande middag