Svensk Energi och Svensk Vindenergi: ”Nät, vind och vatten är det bästa som vi vet”

Seminarium och mingel, Högskolan, Cramérgatan 3, sal B25, 15.30 – 19.00. Samarrangemang mellan Svensk Energi och Svensk Vindenergi.

Seminariet handlar om hur vi kan övervinna hindren för att skapa framtidens kraftsystem med ökad andel vindkraft, och tar upp systemfrågor kopplat till vindkraft, vattenkraft och elnät. Seminariet avslutas ca 17.30, därefter bjuder vi på något att dricka med tilltugg. Moderator: Henric Borgström Introduktioner: 1. Ensam är inte stark – vindkraften kräver ett väl fungerande kraftsystem. Kjell Jansson, vd Svensk Energi 2. Hur mycket vindkraft kan det bli? Matthias Rapp, vd Svensk Vindenergi 3. Hur svårt kan det vara? Om förenklade tillståndsprocesser, att väga lokal mot global miljöpåverkan Peter Ardö, sekreterare i Miljöprocessutredningen och chefsjurist på länsstyrelsen i Halland 4. Hur mycket vindkraft klarar vi? – kraftsystemets överföringsförmåga Mikael Odenberg, gd Svenska Kraftnät 5. Alla pekar på den nordiska vattenkraften som reglerresurs – men hur långt räcker den? Vattenkraftens centrala roll i det Nordiska kraftsystemet, Mats Brännström, Vattenfall Vattenkraft Paneldebatt: Hur övervinner vi hindren i att skapa framtidens kraftsystem? Globala kontra lokala miljöhänsyn. o Svante Axelsson, generalsekreterare Svenska Naturskyddsföreningen o Per Bolund, riksdagsledamot mp o Tomas Kåberger, gd Energimyndigheten o Lars Lindblad, riksdagsledamot och gruppledare m o Mikael Odenberg, gd Svenska Kraftnät För mer information, kontakta Inger Abrahamson, Svensk Energi, 0708-94 26 39, alternativt Monica Bracco, Svensk Vindenergi, 070-397 28 99. http://www.svenskenergi.se, http://www.svenskvindenergi.org