Tyska Ambassaden: PRESSMEDDELANDE FRÅN TYSKA AMBASSADEN

Den 1 juli 2009 besöker Tysklands ambassadör Joachim Rücker Almedalen. På Visby Kaffe & Chokladaffär, Hästgatan 10 A, håller han ett föredrag med titeln Germany's Sept. 09 elections against the background of the economic crisis: how will voters react? Joachim Rücker pratar om den globala ekonomiska krisen och dess konsekvenser inför valet till Förbundsdagen i september 2009, ett år innan valet i Sverige. Vilket parti i Tyskland kan enligt väljarna komma till rätta med krisen? Valet är det första nationella testet inom EU för hur väljarna förhåller sig i den ekonomiska krisen. Joachim Rücker kommer att diskutera partiernas program för att lösa den ekonomiska krisen och analysera aktuella tendenser. Som inbjuden gäst deltar den svenske riksdagsledamoten Göran Pettersson. Joachim Rücker är utbildad ekonom med styrelseerfarenhet från olika företag. Hans breda politiska erfarenhet är baserad på funktioner såväl i Tyskland som även på den internationella scenen. Han har bland annat varit borgmästare i den tyska industristaden Sindelfingen samt FN:s särskilda sändebud i Kosovo och chef för UNMIK. Sedan november 2008 är han ambassadör för Tyskland i Sverige. Kontakt Valdemar Wigers, Handläggare/Informatör, Tyska Ambassaden, 0739870808, valdemar.wigers@diplo.de