BLICC: Pressmeddelande; Klimatföregångare är vinnare

​Klimatföregångare är vinnare

De allra flesta företag är vinnare när klimatansvar ska tas och det är tydligt att klimatnytta och affärsnytta går hand i hand. Det menar Anders Egelrud, Vd Fortum Värme och Johan Skoglund, Vd JM som var några av talarna på BLICCs, Business Leaders Initiative on Climate Change lunchseminarium i Almedalen idag.

Seminariet handlade om företag som går före i klimatarbetet – är de vinnare eller förlorare? Några kommentarer från seminariet är: ”Det är svårt att ligga före när politiken ändras”, sa Marian Radetzki, professor i nationalekonomi vid Luleå Tekniska Universitet. Å andra sidan menade Svante Axelsson, generalsekreterare på naturskyddsföreningen att ”Det är oftast lönsamt att gå före i klimatfrågan eftersom oljepriset och klimatskatterna ökar över tid och det är bättre att förekomma än att överraskas att politiska överraskningar.”

Talare på seminariet var Marian Radetzki, professor i nationalekonomi vid Luleå Tekniska Universitet, Svante Axelsson, generalsekretare, Naturskyddsföreningen, Urban Karlström, statssekreterare Finansdepartementet (kd), Karin Svensson Smith, riksdagsledamot (mp), Anders Egelrud, Vd Fortum Värme samt Johan Skoglund, Vd JM. Sten Bergström, professor SMHI var sidekick till moderatorn Nina Ekelund, projektledare BLICC från Respect.

Företagen i BLICC har under en lång tid arbetat med att minska klimatpåverkan på affärsmässiga grunder. Två av dessa nio företag deltog på seminariet och de har inom sina branscher verkat för minskad klimatpåverkan.

-          Fjärrvärmen och fjärrkylan i Stockholm har gjort möjligt att minska klimatpåverkan och därmed bidragit till att Stockholm i år är utsett till Europas gröna huvudstad. Hittills har våra satsningar på minskad klimatpåverkan gjort oss framgångsrika. Nu vill vi satsa närmare 15 miljarder de fram till år 2020 och bli helt klimatneutrala, säger Anders Egelrud, Vd på Fortum Värme.

-          Klimatsmarta lågenergihus blev JM-standard redan 2008, förklarar Johan Skoglund, VD på JM. Det är bra för klimatet, men vi ser också att vi, genom att ligga i framkant, har stärkt vår konkurrenskraft på den svenska bostadsmarknaden. Energisnålt boende har blivit en allt viktigare parameter när våra kunder letar ny bostad.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA:

Gunilla Hadders, VD Respect, tel 08-454 06 12, gunilla.hadders@respect.se

Nina Ekelund, Respect, projektledare BLICC tel 08-454 06 04 nina.ekelund@respect.se

OM BLICC

Business Leaders Initiative on Climate Change, startades år 2000 av Respect och är ett nätverk av företag från olika branscher som arbetar aktivt för att minska sin egen klimatpåverkan och verkar för ett näringsliv och samhälle utan klimatpåverkan. I BLICC ingår Axfood, Coca-Cola Drycker Sverige, Fortum, JM, MTG, Procter & Gamble Sverige, Svenska Statoil, Stena Metall, Vasakronan samt SMHI (kunskapspartner). www.blicc.se