Demensförbundet: Avskaffa eller utbilda biståndshandläggare

Dagligen ringer uppgivna anhöriga till Demensförbundets rådgivningstelefon:
- Vi fick avslag på hemtjänst, jag orkar inte mer.
- När biståndshandläggaren var på besök frågade hon Gunbritt om det var hon som bakat bullarna och Gunbritt sade ja, fast hon varken bakat eller lagat mat på två år. Biståndshandläggaren sade efteråt att vi verkar klara oss bra själva och vi fick ingen avlastning.

Gång på gång framgår det att biståndshandläggaren fattar beslut över huvudet på den demenssjuke och den anhörige. Beslut baserade på okunskap.

Låter vi en rörmokare bedöma om hjärtat behöver opereras? Låter vi en jurist bedöma om bilens avgassystem ska bytas?

Att som demenssjuk få hemtjänst, dagverksamhet eller, växelvård/semesterplats, så att den anhörige kan få sova en natt borde vara självklart. Men på grund av många biståndshandläggarnas okunskap är det få som får den hjälp de har rätt till.

Därför kräver nu Demensförbundet att ämnena: demenssjukdomar, äldrepsykiatri, geriatrik och rehabilitering ingår i socionomutbildningen för blivande biståndshandläggare. Eller att ett traineeprogram inom dessa områden ska vara avklarat innan man får bedöma vilken slags hjälp en demenssjuk behöver. Biståndshandläggare utan ovanstående kunskaper kan lika gärna avskaffas.

Demensförbundets ordförande: Stina-Clara Hjulström 070 553 72 40
finns på plats i Almedalen

Demensförbundet är Sveriges största anhörigorganisation för demenssjuka och deras anhöriga.