Europahuset i Almedalen: K-G Bergström & Lena Mellin frågar ut riksdagspartierna

Report this content

Varje dag under Almedalsveckan frågar journalisterna K-G Bergström och Lena Mellin ut partiledare och partirepresentanter från de åtta riksdagspartierna om deras EU-politik.

Vilken väg vill partierna att EU ska gå när det gäller de tunga framtids- och maktfrågorna? Vad har partierna för inställning i aktuella sakfrågor som EU:s väg ur den ekonomiska krisen, EU:s budget, jordbrukspolitiken, asyl- och migrationspolitiken och brottsbekämpningen?

Mer än hälften av de lagar och beslut som fattas av riksdagen och landets kommunfullmäktige har sitt ursprung i Bryssel. Men det svenska offentliga maktutövande som äger rum i EU granskas inte i samma omfattning som den övriga inrikespolitiken. Utfrågningen "Vägval Europa", med K-G Bergström och Lena Mellin, vill synliggöra partiernas inställning till Europasamarbetet och deras ståndpunkter i olika sakfrågor.

Datum & tid:
Söndag, 3 juli: Miljöpartiet – Gustav Fridolin och Carl Schlyter, kl.15.00­–15.45
Måndag, 4 juli: Moderaterna – Anna Kinberg Batra och Christofer Fjellner, kl. 15.30–16.15
Tisdag, 5 juli: Vänsterpartiet – Lars Ohly, kl. 14.10–14.55
Onsdag, 6 juli: Folkpartiet – Erik Ullenhag, kl.15.00­–15.45
Torsdag 7 juli: Centerpartiet – Annie Johansson och Lena Ek, kl. 16.00–16.45
Fredag 8 juli: Socialdemokraterna – Carin Jämtin och Åsa Westlund, kl.15.00­–15.45
Lördag 9 juli: Kristdemokraterna – Acko Ankarberg Johansson, kl. 17.00–17.45
Söndag, 10 juli: Sverigedemokraterna – Jimmie Åkesson, kl. 13.00­­–13.45

Plats: Europahuset i Almedalen (Clematis), Strandgatan 20.

Arrangörer är Europaparlamentets informationskontor i Sverige och
EU-kommissionen i Sverige

Marina Lähteenmaa, pressekreterare
Europaparlamentets informationskontor i Sverige