Global Utmaning presenterar ny rapport i Almedalen: ”Klimatpolitikens gordiska knut måste lösas”

FN:s klimatförhandlingar har kört fast när det gäller ett globalt, juridiskt bindande avtal om utsläppsbegränsningar. Det finns en gordisk knut i förhandlingarna, som innebär att näringslivet inte får besked från politiken om villkoren för långsiktiga investeringar och att regeringarna å sin sida inte får stöd från näringslivet att driva igenom en sådan politik. Näringslivet är nämligen splittrat med en grupp av företag som får medvind genom energiomställningen och en annan grupp som riskerar att få en mycket kraftfull motvind.

Detta är ett av budskapen i den klimatrapport som Global Utmaning presenterar i Almedalen. Den kommer att presenteras av Allan Larsson, som är ordförande i Global Utmanings klimatråd bestående av ett 20-tal experter, forskare och praktiker inom klimatområdet. Den bygger på tidigare initiativ från Global Utmaning och de möten som hållits med forskare, förhandlare, politiker och näringslivsföreträdare i Paris, London, Bryssel, Beijing, Helsingfors, Köpenhamn, Washington, Berlin och Madrid.

-          I den internationella debatten – utanför det officiella förhandlingsmaskineriet – finns konkreta förslag till hur det internationella klimatsamarbetet ska kunna tillföras nya idéer och ny politisk kraft. Det gäller att skifta fokus och skapa väsentligt starkare drivkrafter för energi- och klimatinvesteringar, menar Allan Larsson. Samtidigt behövs en ny syn på teknikomställningen som ett sätt att modernisera ekonomin. Det gäller att dela på möjligheterna och inte bara på bördorna.   Det behövs nu initiativ vid sidan av FN-förhandlingarna. Ytterst handlar det om att ett antal regeringar måste vara beredda att ta initiativet och se till att få med sig näringslivet på en politik som ger riktlinjer och handlingskraft för omställningen av vårt energisystem.

Rapporten ”Klimatförhandlingarnas gordiska knut – dags för ett Alexanderhugg?” presenteras vid frukostseminariet under Almedalsveckan den 5 juli kl 08.00-09.00. Medverkar gör Anders Wijkman, Åsa Romson, Allan Larsson och Jan-Eric Sundgren, Volvo. Moderator är Mattias Goldmann, Tricorona

Rapporten finns tillgänglig digitalt via www.globalutmaning.se from den 5/7.

För ytterligare information: Per Lagerström, kommunikationschef Global Utmaning, 0709568847, per.lagerstrom@globalutmaning.se

Global Utmaning är en fristående tankesmedja. Vi är ett kvalificerat nätverk från samhälle, näringsliv och forskning som verkar för lösningar på de globala utmaningar som rör ekonomi, miljö och demokrati.

Birger Jarlsgatan 27 · 111 45 Stockholm · 08-787 2150 · info@globalutmaning.se · www.globalutmaning.se