Gotlands kommun: ​Gotland blir världsledande på bredband

​Gotland får världens mest avancerade IT-infrastruktur. I dag skriver Gotlands kommun och TeliaSonera ett avtal om bredbandsutbyggnad på hela den gotländska landsbygden. Fibernätet ger hastigheter på upp till 100 Mbit/s.

Med nytt, supersnabbt fibernät till Gotlands alla 91 socknar får snart Akebäck, Sproge och Vamlingbo lika snabb uppkoppling som Sveriges IT-centrum, Kista Science City.

– Utbyggnaden kommer att bli en utvecklingsmotor för den gotländska landsbygden. Det nya bredbandet gör att storstadsregionerna bara ligger någon millisekund bort, säger kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius.

Utbyggnaden ska ske genom lokala samarbeten, den så kallade socken-modellen. Målet är att 85 procent av de 20 000 hushållen (varav nära hälften är fritidshus) på landsbygden ansluter sig vid start. I dag undertecknades en gemensam avsiktsförklaring av Gotlands kommun och TeliaSonera, som ska bygga nätet på kommersiella grunder. Den totala investeringen blir omkring en halv miljard kronor. Ungefär hälften kommer från anslutningsavgifter och andra hälften från TeliaSonera, som i gengäld får möjlighet att sälja sitt tjänsteutbud. Utbyggnaden ska vara slutförd 2015.

– Gotland är på väg att få den mest avancerade IT-infrastrukturen vi sett. Som nummer tre i världen med världens snabbaste bredband 4G och ett kommande heltäckande ortssammanbindande fibernät för bredbandstjänster är man unika i Sverige och i världen, säger Stefan Trampus, chef för bredbandstjänster på Telia i Sverige.

För mer information, kontakta gärna:
Eva Nypelius, kommunstyrelsens ordförande: 070 – 447 74 62
Stefan Trampus, chef Telia bredbandstjänster: 0705 – 75 70 77