IF Metall: Stefan Löfven: ”Fordonsindustrin är inte ett särintresse”

​I dag (5/7) i samband med ett seminarium om fordonsindustrin passade IF Metalls förbundsordförande, Stefan Löfven, bland annat på att kommentera statsminister Fredrik Reinfeldts tal i Almedalen i går.

En av statsministerns huvudteser i sitt tal i går var särintresse kontra allmänintresse. Reinfeldt pekade tydligt ut svensk fordonsindustrin som ett särintresse som staten och skattebetalarna inte har något ansvar för.

- Reinfeldt borde veta att svensk fordonsindustri och dess underleverantörer sysselsatte cirka 140 000 personer före krisen och att varje industrijobb i sin tur skapar jobb inom andra sektorer. Det verkar som om statsministern har glömt bort att de som jobbar inom fordonsindustrin utgör en stor del av de svenska skattebetalarna. Om regeringen vill värna om skattebetalarnas pengar bör den värna om industrijobben och inte se industrin som ett särintresse, säger Stefan Löfven och fortsätter:

- Och om nu fordonsindustrin är ett särintresse som staten inte har något ansvar för kan jag inte låta bli att fundera över varför regeringen satsar så hårt på att gynna andra särintressen, som till exempel dem som utgör den allra rikaste procenten av befolkningen i Sverige. Dessa få rika personer har fått lika mycket i skattesänkning som de 25 procent som utgör de allra fattigaste.

För mer information kontakta:

Lisa Wernstedt, IF Metall