• Almedalsveckan/

IM, Individuell Människohjälp: 14 ideella organisationer i gemensam protest - Kräver att alliansen återupprättar Sidas informationsanslag

Report this content

​När alliansregeringen beslutade att mer än halvera informationsanslaget fick det konsekvenser. Färre röster hörs i debatten, allmänheten får mindre kunskap om svenskt folkrörelsebistånd och människor i syd riskerar att inte höras i vårt samhälle.

- Vi beslutade att driva den här kampanjen för att vi tycker att det till syvende och sist handlar om demokrati och för att vi tycker att de folkvalda politikerna har ett ansvar för att värna den, säger IMs generalsekreterare Bo Paulsson.

Förra året beslutade alliansregeringen, i finanskrisens namn, att halvera det anslag som ideella organisationer kan söka för att informera om biståndets effekter, skapa opinion och föra debatt.  Nedskärningen har redan fått stora konsekvenser.  Framförallt är det de mindre organisationerna som drabbas vilket minskar mångfalden i debatten.

Under Almedalsveckan driver IM tillsammans med ECPAT, Afrikagrupperna, Diakonia, Fair Trade Center, Palestinagrupperna, Föreningen Sofia, Framtidsjorden, Fian Sverige, Svalorna Latinamerika, Latinamerikagrupperna, Svenska missionsrådet, Sveriges Kristna Råd och Hoppets Stjärna, kampen för att återupprätta anslaget.
Som ideella organisationer tycker vi att de som är demokratiskt valda också har ett stort ansvar att värna demokratin och se till att så många som möjligt kan göra sin röst hörd.

Eftersom politikerveckan är en plats med många högljudda budskap bjuder vi in till en tyst manifestation på Donners plats den 5 juli kl 13-14. Läs mer om manifestationen här http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/5875

Samtliga organisationer som deltar i kampanjen kommer att ha affischer i sina montrar i Visby. Vykortskampanjen är en kampanj där de som anser att informationsanslaget bör återupprättas ska skriva under ett vykort adresserat till biståndsminister Gunilla Carlsson.  Vykorten kommer att överlämnas till statssekreterare Joakim Stymne på UD den 19 augusti.

Monica Brundin Danielsson, pressekreterare IM, 0768-339953 eller 070-6061442
Vi träffas på monterplats 50 på Holmen i Visby hamn

IM är en av Sveriges mest erfarna biståndsorganisationer. Sedan 70 år arbetar vi för att bekämpa fattigdom och utanförskap i Sverige och runt om i världen.