• Almedalsveckan/

JHRF & MRO, Järnvägsmuseer i samverkan: Ska nya regler och avgifter tillåtas knäcka svensk museitågstrafik?

Report this content

Det pågår ett stort arbete i Europa med att harmonisera regler och teknik inom järnvägstrafiken och därmed göra det möjligt att köra tåg över nationsgränserna.

Men denna harmonisering har en baksida. Regelverket för att köra tåg blir betydligt krångligare än vad som gällt tidigare. Detta gäller såväl trafik på allmänna järnvägar som på isolerade museibanor.

Utöver regelverket introduceras även ett helt nytt signal- och tågstyrnings- system som kostar flera miljoner kronor att installera i varje lok eller motorvagn som ska köra på statens spår.

Det nya regelverket, och rutiner föreningar måste införa, för att uppfylla alla krav, är anpassade för stora tågföretag som SJ och Green Cargo. Museiföreningarna bedriver begränsad turisttrafik under sommarsäsongen på ideell bas och de flesta medarbetarna arbetar med verksamheten på sin fritid. De nya kraven gör att många föreningar riskerar att få lägga ner sin verksamhet p.g.a. brist på såväl ekonomiska som personella resurser.
Vi talar här om ett hotat kulturarv som dessutom är en viktig del av turistnäringen på många svenska orter.

Med vår medverkan under Almedalsveckan vill vi trycka på hur viktigt det är att myndigheter, politiker och andra beslutsfattare får upp ögonen för museiföreningarnas kommande problem. Vi hoppas detta kan leda till vissa lättnader i såväl avgifter som regelverk för ideella museiföreningar, utan att för den skull tumma på säkerheten.

För att vi ska orka med vår ideella verksamhet behöver regler och pålagor vara anpassade till den ringa trafik som bedrivs. Vår målsättning är att vi även fortsättningsvis ska kunna bevara järnvägens historiska arv och samtidigt glädja turister, barnfamiljer och andra besökare med våra veterantågskörningar.

Besök gärna vår monter nr 68-69 på Holmen i inre hamnen.

Kontaktuppgifter: Mejl almedalen@jhrf.se Tel: 073 622 01 56
JHRF & MRO, Järnvägsmuseer i samverkan