Naturskyddsföreningen: ​Kan man äta vegsoppa med en jättegaffel?

Vi vet inte än om det är möjligt eller bra för klimatet, men kom och se hur det går och smaka soppan tillsammans med oss, Svante Axelsson Emelie Hansson från Naturskyddsföreningen, Max hållbarhetschef Pär Larshans och Mia Kling, försörjningschef Örebro läns landsting.Vi bjuder på ettAlmedalsmingel med samtal om grönare mat

Välkommen till ett trädgårdsmingel i Visby under almedalsveckan där Naturskyddsföreningen bjuder på grön, klimatsmart mat och diskussion om det goda med att äta mera grönt för hälsan, ekonomin och miljön.Vi berättar också om hur vi ska få maten att klimatbanta på restaurang genom "Gröna Gaffeln" - höstens kampanj om gröna alternativ på restauranger.

TID: 17.00-19.00
DAG: Onsdagen den 7 juli
PLATS: Svartbrödragatan 6, i trädgården, Visby . Ligger i närheten av Norderport

Lite bakgrundsfakta:När maten ligger på tallriken står den för en tredjedel av din klimatpåverkan! Vad du väljer att äta är avgörande för hur stor klimatpåverkan din mat har. Att äta mera grönt är det enklaste och viktigaste du kan göra för att äta klimatvänligt. Köttet står för en överskuggande del av klimatutsläppen men samtidigt är naturen beroende av att det finns djur i det svenska landskapet. Därför är det viktigt att vi, när vi äter kött, väljer det ”goda köttet”. Idag äter vi svenskar för mycket kött och sedan 1990 har vi ökat köttkonsumtion med över 50 procent. Enligt livsmedelsverket skulle vi må bättre om vi minskade mängden kött med upp till 50 procent.

Välkommen till ett trädgårdsmingel i Visby. Vi bjuder på klimatsmart mat i väntan på talet i Almedalen. !
Vänliga hälsningar

Eva-Lena

Eva-Lena "Jajje" Neiman-Tirén
Tf presschef