Naturskyddsföreningen: Natuvård, klimatpolitik och mat - Naturskyddsföreningens Almedalsprogram

​Naturskyddsföreningens program i Almedalen
1. Sju nyanser av grönt
2. Älskar väljarna höjd klimatskatt?
3. Samtal om grönare mat

Sju nyanser av grönt – partiernas naturvårdspolitik under FN:s år för biologisk mångfald

Naturskyddsföreningens granskning av regeringens naturvårdspolitik fick stor uppmärksamhet när den presenterades i våras. Nu får miljöminister Andreas Carlgren möjlighet att svara på kritiken och tillsammans med andra politiker berätta om nyheter i naturvårdspolitiken för nästa mandatperiod.Under seminariet avslöjar vi hur partierna svarat på frågor kring naturvårdspolitiken i Naturskyddsföreningens stora valenkät som offentliggörs i sin helhet först den 7 september.

”Naturvårdspolitiken i Sverige 2006-2010 – en vitbok” är en omfattande granskning av regeringens naturvårdspolitik. Den finns att ladda ner på:

På seminariet ”Sju nyanser av grönt” deltar förutom miljöminister Andreas Carlgren, Anita Brodén (FP) riksdagsledamot, Tina Ehn (MP) riksdagsledamot och Lena Sommestad (S) tidigare miljöminister och kandidat till riksdagen i valet.

TID: kl 15.30-17.30
DAG: Tisdagen den 6 juli
PLATS: Sal D22, Högskolan på Gotland, Cramérgatan 3,
VisbySeminariet sänds på Naturskyddsföreningens webbplats: http://www.naturskyddsforeningen.se/almedalen
Välkomna!

Älskar väljarna höjd klimatskatt?

Hur många vill ha skatt på koldioxid som t ex gör bensinen dyrare, reseavdrag som inte främst gynnar bilåkande, eller klimatskatt på flyget?

Det har Naturskyddsföreningen tagit reda på i en opinionsmätning genomförd av SIFO. Nu vet vi vilka politiska styrmedel som väljarna vill ha. Samtidigt presenteras vilka klimatstyrmedel kommunerna vill ha från riksdag och regering.

Opinionsundersökningen presenteras på ett seminarium under Almedalsveckan. På en särskild pressträff innan seminariet börjar presenteras opinionsundersökningen och kommunernas önskemål på nationell klimatpolitik för journalister på plats.

På seminariet deltar miljöminister Andreas Carlgren (C), Naturvårdsverkets generaldirektör Maria Ågren, Socialdemokraternas miljötalesperson Anders Ygeman, Moderaternas miljötalesperson Sofia Arkelsten och Vänsterpartiets Jens Holm.

På seminariet deltar också Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting och Ann-Sofie Andersson, kommunstyrelsens ordförande i Östersund, utsedd av Naturskyddsföreningen till bästa klimatkommun i Klimatindex 2010.

Rubriken på seminariet är ”Sverige sjuder av klimataktiviteter – om lokalt klimatarbete och den klimatpolitik svenskar vill ha”. Naturskyddsföreningens stora undersökning bland Sveriges kommuner ”Klimatindex 2010” lyfter fram framstående klimatarbete i kommuner och vilken klimatpolitik dessa vill se.

Pressträff: Kl 9.00 onsdagen den 7 juli, sal D 22 Högskolan på Gotland, Cramérgatan 3, Visby
.

TID: Kl 9.30–12.00
DAG: onsdagen den 7 juli
PLATS: Sal D 22 Högskolan på Gotland, Cramérgatan 3, Visby.

Seminariet  sänds på Naturskyddsföreningens webbplats: http://www.naturskyddsforeningen.se/almedalen
Välkomna!

Almedalsmingel och ett samtal kring grönare mat

Välkommen till ett trädgårdsmingel i Visby under almedalsveckan där Naturskyddsföreningen bjuder på grön, klimatsmart mat och diskussion om det goda med att äta mera grönt för hälsan, ekonomin och miljön.

Vi berättar också om hur vi ska få maten att klimatbanta på restaurang genom "Gröna Gaffeln" - höstens kampanj om gröna alternativ på restauranger.

Värd är Svante Axelsson, Naturskyddsföreningens generalsekreterare

Medverkande: Carola Magnusson, eko-kock, Mia Kling, försörjningschef Örebro läns landsting, Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, Emelie Hansson, jordbrukshandläggare Naturskyddsföreningen

TID: 17.00-19.00
DAG: Onsdagen den 7 juli
PLATS: Svartbrödragatan 6, i trädgården, Visby. Ligger i närheten av Norderport

Lite fakta
När maten ligger på tallriken står den för en tredjedel av din klimatpåverkan! Vad du väljer att äta är avgörande för hur stor klimatpåverkan din mat har. Att äta mera grönt är det enklaste och viktigaste du kan göra för att äta klimatvänligt. Köttet står för en överskuggande del av klimatutsläppen men samtidigt är naturen beroende av att det finns djur i det svenska landskapet. Därför är det viktigt att vi, när vi äter kött, väljer det ”goda köttet”. Idag äter vi svenskar för mycket kött och sedan 1990 har vi ökat köttkonsumtion med över 50 procent. Enligt livsmedelsverket skulle vi må bättre om vi minskade mängden kött med upp till 50 procent.

Välkommen till ett trädgårdsmingel i Visby. Vi bjuder på klimatsmart mat i väntan på talet i Almedalen.

Eva-Lena Neiman
Tf presschef

Naturskyddsföreningen
Swedish Society for Nature Conservation