Norden i fokus: Kapplöpning in i den gröna ekonomin

Det behövs nya initativ i det  nordiska klimatsamarbetet och Sverige är redo att ta täten i kapplöpningen in i den gröna ekonomin. Det sade miljöminister Andreas Carlgren på ett fullsatt nordiskt seminarium under den svenska politikerveckan i gotländska Almedalen.

Vad det gäller det nordiska samarbetet fick Carlgren stöd av Maria Wetterstrand, språkrör för Miljöpartiet, som också deltog i mötet. Wetterstrand poängterade vikten av att de nordiska länderna inte glömmer bort varandra som samarbetspartner.

-         Vi har en läxa att göra när det gäller de nordiska länderna. Vi utnyttjar inte den potential som finns i samarbete mellan länderna till fullo. Inte bara i i klimatfrågan utan också inom andra områden, sade hon.

Andreas Carlgren gjorde å sin sida klart att det finns ett fungerande nordiskt samarbete i klimatfrågan men att det nu, efter klimattoppmötet i Köpenhamn, är dags för nya initativ.

-         Det kan handla om ett ökat utbyte av kunskap mellan olika aktörer i länderna och så ska vi se till att bygga upp vårt samarbete strategiskt i klimatfrågan när det gäller utvecklingsländerna, sade han.

Pekka Haavisto, riksdagsledamot för de gröna i Finland, ansåg att de nordiska länderna skulle kunna samarbeta mer med länder i Afrika.

- Vi har inte så mycket politiskt samarbete med andra kontinteter, som till exempel Afrika, förutom kring frågor som rör bistånd. De nordiska länderna skulle kunna koordinera sig i klimatfrågan och ta upp den till diskussion med afrikanska länder, sade den tidigare miljöministern som också har varit EU:s specialrepresentant i Sudan.

Under seminariet presenterade Allan Larsson, tidigare socialdemokratisk finansminister,  en rapport från tankesmedjan Global utmaning om en tvåspårsstrategi för klimatförhandlingarna. Förutom det arbete som pågår i FN:s regi för att nå ett juridiskt bindande globalt klimatavtal föreslås det i rapporten att en parallell process inleds  i syfte att  få till stånd ett politiskt ramverk för investeringar i hållbar ”grön” teknik. Enligt Allan Larsson står vi inför en förändring av samhället som i storleksgrad kan jämföras med den industriella revolutionen.

Kring den förändringen vi står inför gäller det att tänka positivt och här kan företag i Norden ha mycket att vinna, konstaterade Pekka Haavisto.

Seminariet ordnades av Norden i Fokus i samarbete med tandesmedjan Global Utmaning.

Kontaktperson:

Carolina Ehrnrooth, projektledare Norden i Fokus