• Almedalsveckan/

Pfizer: ​Pfizers seminarium i Almedalen: Hur attraktiva är vi i Sverige? – den globala striden om life science sektorns investeringar

​Kommer regeringen bidra till att Sverige blir vinnare när nästa investeringsbeslut i life science tas? Det är den frågan vi hoppas få besvarad när Pfizer medverkar för sjätte året under Almedalsveckan i Visby.

Den globala konkurrensen om företagens investeringar hårdnar och life science industrin är en av de sektorer som investerar mest. Men var kommer det att ske? Många länder tar särskilda initiativ för att attrahera investeringar i kunskapsintensiva branscher, inte minst inom life science.

Pfizer bjuder in till en dialog om vad regeringen behöver göra för att förbättra konkurrenskraften för en av våra viktigaste branscher och därmed fortsätta attrahera investeringar till Sverige.

Medverkande:
Peter Honeth (fp) statssekreterare Utbildningsdepartementet
Mikael Damberg (s) riksdagsledamot
Peter Bramberg, Affärsområdesansvarig Life Sciences, Invest Sweden
Anna Nilsson Vindefjärd, Direktör forsknings- och innovationspolitik. LIF
Simon Orchard, Vice President ansvarig för Biotech produktion i Europa, Pfizer
Nikolaj Sörensen, VD Pfizer, AB
Johan Brun, Medicinsk direktör, Pfizer AB
Moderator: Lennart Ekdal

Tid: Torsdagen den 8 juli klockan 14.00-16.00, Teatern på Strand Hotell, Strandgatan 34, Visby

Välkomna!

För mer information kontakta:

Kerstin Falck, Chef Samhällskontakter, Pfizer AB, 0768-89 29 68, kerstin.falck@pfizer.com

Christina Astrén Eriksson, Kommunikationsdirektör, Pfizer AB, 0768-89 29 58, christina.astreneriksson@pfizer.com

Pfizer är världens ledande läkemedelsföretag och tillsammans med hälso- och sjukvården arbetar vi för att erbjuda patienterna bästa möjliga behandling. Målet är ett längre och friskare liv. Idag erbjuder Pfizer läkemedel inom hjärta-kärl, centrala nervsystemets sjukdomar, smärta, urologi, infektion, onkologi, vacciner, endokrinologi, oftalmologi, rökavvänjning och respiration. Fokus för vår forskningsverksamhet ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ; Alzheimers sjukdom, diabetes, inflammation, immunologi, cancer och smärta är några exempel. I Sverige bedriver Pfizer klinisk forskning, produktion, marknadsföring och försäljning. Wyeth är nu en del av Pfizer-koncernen. Sammanslagningen av de svenska Wyeth- och Pfizer-enheterna till ett bolag kommer dock av juridiska och regulatoriska skäl att ske gradvis. För ytterligare information, se www.pfizer.se och www.pfizer.com.