• Almedalsveckan/

Rese- och Turistnäringen i Sverige: Fortsatt optimism hos Sveriges turistföretagare: Var fjärde vill nyanställa

Report this content

Över 80 procent av landets turistföretagare är positiva till den ekonomiska utvecklingen och var fjärde turistföretagare planerar att nyanställa. Det visar 2011 års konjunkturbarometer som presenteras av RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige.

Under de senaste tio åren har turistsektorn bidragit med nästan 31 300 nya jobb, en ökning med 24 procent enligt Tillväxtverkets rapport som presenterades den 22 juni. Turismens omsättning har ökat för varje år och landade 2010 på 255 miljarder. Antalet internationella besökare ökade också förra året och exportvärdet var rekordstort. Det stämmer väl överens med 2011 års konjunkturbarometer från RTS, där över 80 procent av turistföretagen uppger att de har utländska besökare.

Konjunkturbarometern visar också att företag i rese- och turistnäringen vill fortsätta att växa. Hela 84 procent av landets företagare ser positivt på den ekonomiska utvecklingen, en ökning med 14 procentenheter jämfört med 2010.

Precis som förra året är lönsamhet och tillväxt de frågor som företagen anser vara viktigast. Infrastruktur rankas som den tredje viktigaste frågan och ökar jämfört med 2010. Det största hindret för tillväxt är begränsad tillgång till kapital. Däremot har företagarnas kunskap ökat om vilket stöd de kan få när det gäller: företagsutveckling (68 procent vs.56 procent 2010), offentliga finansieringsstöd och bidrag (66 procent vs.49 procent 2010) och privat finansiering (66 procent vs.49 procent 2010).

-       Att allt fler turistföretag vet var de ska vända sig för att få finansiering är en viktig förutsättning för tillväxt. Det är också ett bevis på att statens och våra riktade initiativ att sprida kunskap till företagare, bland annat genom TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter, har gett resultat. Men eftersom antalet turister förutspås öka med 50 procent fram till år 2020, krävs fortsatt kraftfulla insatser. Sverige behöver fler internationellt konkurrenskraftiga turistprodukter. Vi behöver även öka tillgängligheten för utländska besökare till regioner utanför storstadsområdena. Det är avgörande för en växande turistnäring som ger välstånd och sysselsättning i hela vårt land, säger Jan Lundin, vd på Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).

I årets nationella konjunkturbarometer ingick 817 verksamheter. Undersökningen genomfördes i samarbete med regionala turistorganisationer som distribuerade enkäten till sina lokala nätverk av turistföretagare.

Konjunkturbarometern presenteras inom ramen för TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter.

För vidare information kontakta:
Emilie Eliasson Hovmöller, vik. informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige, 070-710 74 18 emilie.eliasson-hovmoller@rts.se, Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-458 27 29,  jan.lundin@rts.se

RTS, Rese- och turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande, för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. RTS har sedan 2010 det operativa ansvaret att utveckla, bemanna och driva ett nationellt utvecklingscenter, TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter. För vidare information, se www.rts.se.