Svenska kyrkan: ​Svenska kyrkan under Almedalsveckan – för allas lika värde

​Svenska kyrkan bjuder in till samtal om bland annat unga arga pojkar med justitieminister Beatrice Ask, och om teologins betydelse i kampen mot främlingfientlighet. Dessutom medverkar bland andra Mona Sahlin, Maria Wetterstrand och Gunilla Carlsson i de förtroliga Nikodemussamtalen i domkyrkan.

Svenska kyrkans fullständiga program finns på www.svenskakyrkan.se/almedalsveckan. Ett par exempel på seminarier följer här:

Ons 7/7 10.30-11.30 Kyrka i det mångkulturella Sverige
På vilket sätt kan teologi vara ett redskap för att bemöta främlingsfientlighet och rasism? Vilken betydelse har kyrkans agerande för samhällsutvecklingen och det politiska landskapet?
Medverkande: Lennart Koskinen, biskop i Visby stift, Daniel Poohl, chefredaktör för Expo, samt Elisabeth Gerle, präst, forskare och snart aktuell med boken ”Farlig förenkling” där hon analyserar Sverigedemokraternas och Humanisternas budskap.

Ons 7/7 13.30–14.30 ”Unga arga pojkar”
Om hållbara lösningar för unga pojkar i utsatta situationer. Samhällets goda krafter måste samverka för att förändra deras situation. I utsatta områden kring storstäderna rekryteras hela tiden unga arga pojkar till kriminella grupperingar. 2009 gav regeringen en särskild utredare i uppdrag att föreslå hur rättsväsendet och andra aktörer kan effektivisera insatserna för att förhindra att ungdomar utvecklar en kriminell livsstil.
Medverkande: Beatrice Ask, justitieminister, Carin Götblad, länspolismästare, Tapio Salonen, professor i socialt arbete, Peter Lindström, docent i kriminologi, Erik Lannerbäck, projektledare, Jan Johansson, diakon, Svenska kyrkan.
Moderator: Kristina Hellqvist, handläggare för diakonalt utvecklingsarbete inom Svenska kyrkan.

Förtroliga samtal i domkyrkan
Varje kväll kl. 22 inbjuder Visby domkyrkoförsamling till ett spännande samtal, så kallade Nikodemussamtal, om livet, politiken och tron med företrädare för dagens parti. Ett samtal i skärningspunkten mellan det existentiella och samhälleliga. Nikodemus var en biblisk makthavare och var medlem av det mäktiga Stora rådet. Han sökte en sen kväll upp Jesus för ett nära samtal om livets frågor.
Samtalsledare: Mikael Mogren, präst och lärare vid Faculté de Théologie Protestante i Paris och Lisbeth Gustafsson, journalist och författare.

Medverkande i Nikodemussamtalen i domkyrkan:
Samtliga dagar kl 22, obs! fredag även kl 16.
Sön 4/7 Gunilla Carlsson, biståndsminister (m)
Mån 5/7 Lars Ohly, partiledare (v)
Tis 6/7 Erik Ullenhag, partisekreterare (fp)
Ons 7/7 Anders Flanking, partisekreterare (c)
Tor 8/7 Mona Sahlin, partiledare (s)
Fre 9/7 OBS! Två partier!
Kl 16 Maria Wetterstrand, språkrör (mp)
Kl 22 Maria Larsson, vice partiordf. (kd)

Nattöppet
Nattskutans tält invid Hamnplan 5 håller som vanligt öppet alla nätter till den 31 juli, och erbjuder en oas för ungdomar och äldre, turister och gotlänningar, som vistas i Visbynatten. Under Almedalsveckan håller tältet öppet både dag och natt. Vi serverar friskt, gott vatten och är närvarande vuxna, tillgängliga för samtal och frågor.

Pressekreterare Ewa Almqvist finns på plats i Almedalen och nås på 0705-46 96 77.