Ny bransch- och arbetsgivarorganisation – förväntas ha 30 000 nya anställda 2025

Report this content

Facility management växer snabbt på den svenska marknaden. För att samla branschen har Compass Group, Coor Service Management, ISS och Sodexo tagit initiativ till en ny bransch- och arbetsgivarorganisation under Almega – Almega FM-företagen. De fyra företagen sysselsätter i dag 26 000 personer. Målet för Almega FM-företagen är att det 2025 ska finnas 30 000 nya medarbetare i branschen.

-          Facility Management uppskattas årligen omsätta 150 - 200 miljarder kronor och vi räknar med en fortsatt positiv utveckling. FM-branschens unika affärsmodell, som förenklat handlar om att en person eller aktör genomför flera uppgifter parallellt, skapar utmaningar på arbetsmarknaden och inom utbildningsområdet. Vi har därför valt att gå samman för att tillsammans driva på för en fortsatt positiv utveckling, säger Ulf Wretskog, ordförande för Almega FM-företagen och VD för Coor Service Management i Sverige.

Facility Management är ett modernt arbetssätt för utförande av servicetjänster och erbjuder helhetslösningar inom fastighetsservice, reception, växel och lokalvård etc. En anställning kan innebära att en medarbetare utför flera av dessa tjänster istället för en.

-          Facility Management bidrar till viktiga samhällsvinster och genom satsningar möjliggörs bättre utveckling för personer inom yrken som i dag erbjuder begränsade utvecklingsmöjligheter, exempelvis städning. En växande FM-bransch innebär också stora möjligheter till s.k. instegsjobb för grupper som i dag har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. För fortsatt tillväxt behövs dock flera samhällsförändringar och större insikt om branschens betydelse, säger Lars Täuber, Affärsområdesdirektör, ISS.

FM-företagen som är initiativtagare till Almega FM-företagen är fortfarande medlemmar under Almega Serviceentreprenörerna.

-          Jag är väldigt glad över att FM-företagen valt Almega som plattform för den nya branschorganisationen. FM-branschen är okänd för många, men får en allt större betydelse som leverantör av tjänster till både privat och offentlig sektor. Företagen är väldigt innovativa och det här är bara början på en spännande resa, säger Jonas Milton, VD, Almega.

För mer information kontakta:
Ulf Wretskog, VD, Coor Service Management, tel: 08-681 61 80
Lars Täuber, Affärsområdesdirektör, ISS, tel: 08-553 959 40
Marcus Lindström, Almega Serviceentreprenörerna, tel: 08-762 69 03

Om Almega FM-företagen
Almega FM-företagens styrelse består av Compass Group, Coor Service Management, ISS och Sodexo. Bransch- och arbetsgivarorganisationen är en öppen förening inom ramen för Almega Tjänsteförbunden som organiserar företag och har som huvudsaklig affärsidé att säkerställa funktionaliteten i byggd miljö genom att integrera människor, plats, processer och teknik. Besök oss på: Almega FM-företagen: www.fmforetagen.se, Compass Group: www.compass-group.se, Coor Services Management: www.coor.se, ISS Facility Services: www.se.issworld.com och Sodexo: www.sodexo.se/sv/

Taggar: