Trygg i Sverige – Stor skillnad mellan kommuner

Report this content

Almega Säkerhetsföretagen publicerar idag undersökningen ”Trygg i Sveriges kommuner”. Undersökningen är den första i sitt slag och utreder hur säkerhetsföretagens närvaro i en kommun påverkar den allmänna utvecklingen inom trygghets- och säkerhetsområdet. Resultatet visar att en majoritet av de kommuner där säkerhetsföretagen har uppdrag från kommunerna, har stigit i SKL:s trygghets- och säkerhetsrankning. Bland de kommuner med sämst trygghetsutveckling återfinns bland annat Upplands Bro, Hällefors och Ragunda – kommuner där den polisära närvaron är lägre än genomsnittet och stöd från säkerhetsföretag saknas.

Undersökningen baseras på uppgifter från Sveriges Kommuner och Landsting, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), samt information från Almega Säkerhetsföretagens medlemsföretag som har kommunala trygghetsuppdrag.

Av undersökningen framgår att:

• En majoritet av de kommuner som idag anlitar säkerhetsföretag har stigit i SKL:s trygghets- och säkerhetsrankning.

• Bland de 10 kommuner i landet som tappat mest i SKL:s trygghets- och säkerhetsrankning återfinns två gemensamma nämnare: lägre polisär närvaro än i andra liknande kommuner, men också en avsaknad av kommunala uppdrag för säkerhetsföretagen.

• I de kommuner där polisen har ett högt förtroende bland allmänheten, deltar också säkerhetsföretagen i trygghetsarbetet.

- Undersökningen befäster det våra medlemsföretag redan vittnat om: att kommunernas trygghets- och säkerhetsarbete fungerar bättre när säkerhetsföretagen bjuds in. De kommuner som arbetar proaktivt med trygghetsfrågor och som väljer att dra nytta av vår erfarenhet och vårt kunnande, lyckas också i högre grad med trygghetsarbetet, säger Björn Ericsson, branschexpert på Almega Säkerhetsföretagen.

En av de kommuner som tappar flest placeringar i SKL:s trygghets- och säkerhetsrankning är Herrljunga. Där har kommunen valt att låta ideella föreningar organisera nattpatrullering, trots att det är ett arbete som medför många risker och därför tidigare utförts av polisen.

- Tyvärr utförs inte heller någon lagstadgad tillsyn av ideella föreningar, eftersom de inte är auktoriserade, och det förstärker problembilden. Att medborgarna upplever att ens närmiljö inte är säker och själva känner sig manade att gå ut på gatorna för att skapa en tryggare miljö, är ett mycket oroande tecken. I rapporten tar vi bland annat upp flera sådana exempel. Det handlar om en utveckling som sker just nu, och tyder på att vissa av Sverige kommuner har problem med att säkerställa trygghet och säkerhet på det sätt som medborgarna efterfrågar, fortsätter Björn Ericsson.

I rapporten efterlyses nya lösningar på hur man kan hantera de kommunala trygghetsutmaningarna.  En god början för att vända utvecklingen är att studera de exempel från verkligheten där kommunerna varit framgångsrika i sitt säkerhets- och trygghetsarbete.

För mer information, kontakta Björn Ericsson, branschexpert:

Email: bjorn.ericsson@almega.se

Mobil: +46 (0)70 672 68 50

Om Almega Säkerhetsföretagen

Almega Säkerhetsföretagen är en medlemsorganisation för företag inom säkerhet med bevakning och kontanthantering som de största delbranscherna. Almega Säkerhetsföretagen organiserar cirka 170 medlemsföretag som tillsammans har omkring 20 000 anställda.

Kort om undersökningen ”Trygg i Sveriges kommuner”

Undersökningen bygger på Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) årliga studie ”Öppna jämförelser – Trygghet och säkerhet” om just trygghet och säkerhet i Sveriges kommuner. Den undersökningen baseras i sin tur på statistik från Socialstyrelsen, Rikspolisstyrelsen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Brottsförebyggande rådet, Statistiska Centralbyrån och SOS Alarm. Även data från Almega Säkerhetsföretagen om medlemsföretagens uppdrag i de respektive kommunerna samt material från Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap, (MSB), om medborgarnas förtroende för polisen, ingår i undersökningen.

Ladda ner undersökningen på www.varatrygg.se

Taggar: