De nya jobben finns i en växande tjänstesektor, inte i budgeten

- Framtidens jobb finns redan i tjänstesektorn. Med sin kortsiktiga miljardsatsning på tillfällig sysselsättning går finansministern Pär Nuder över Stockholms Ström efter alltför dyrt vatten, säger Ulf Lindberg, Almegas näringspolitiske chef, i en kommentar till dagens budgetproposition.

- En framsynt regering med målsättningen att skapa så många nya jobb till så liten kostnad som möjligt skulle inte helt bortse från Konjunkturinstitutets beräkningar om att ett skatteavdrag för köp av hushållsnära tjänster skulle kunna ge över 10 000 nya jobb utan att belasta statskassan, säger Ulf Lindberg. - Tjänster människor emellan och mellan företag är den snabbast växande sektorn i svensk ekonomi, med fyra av fem nystartade företag, fyra av tio av alla sysselsatta genererar närmare halva BNP. Med rätt förutsättningar skulle tjänsteföretagen snabbare ge den sysselsättning och nyföretagande som med en hårdnande internationell konkurrens inte längre kan förväntas komma från industrin, säger Owe Danemar, chefekonom på Almega. Snygga siffror före varaktiga jobb - I stället för långsiktiga satsningar väljer regeringen återigen extremt kortsiktiga lösningar för att snygga till siffrorna till valet. Regeringen fokuserar på fel mål, nämligen den öppna arbetslösheten i stället för långsiktig, hållbar sysselsättning, säger Owe Danemar. För mer information: Ulf Lindberg näringspolitisk chef tel. 08-762 69 51 mobil. 070-345 69 51 Owe Danemar chefekonom tel. 08-762 69 16 mobil. 070-345 69 16 Anders Broberg presschef tel. 08-762 68 59 mobil. 070-345 68 59