En tjänstovillig regering

Report this content

- Det var mycket prat om jobben, men inget om förutsättningarna för de tjänsteföretag som just nu, utan regeringens hjälp, skapar dem, säger Ulf Lindberg, Almegas näringspolitiske chef, i en kommentar till regeringsförklaringen vid riksdagens öppnande.

- Det var en tjänstovillig statsminister utan förklaring till varför tjänsteföretagen ignorerades, trots tjänstesektorns avgörande betydelse för hela ekonomins utveckling. - Tjänster människor emellan och mellan företag är den snabbast växande sektorn i ekonomin. Men med fyra av fem nystartade företag, fyra av tio utav näringslivets anställda och 70 procent av BNP förtjänar tjänstesektorn åtminstone att omnämnas i regeringsförklaringen. - Varför enbart välja att satsa miljarder skattepengar på ökad sysselsättning i kommunerna när Konjunkturinstitutets beräknar att ett skatteavdrag för köp av hushållsnära tjänster ger över 10 000 nya jobb utan att belasta statskassan? Men framtiden kan vara svår att se för en regering som enbart tittar i backspegeln efter framtidens lösningar. För mer information: Ulf Lindberg Näringspolitisk chef för Almega tel. 08-762 69 51 mobil. 070-345 69 51 Anders Broberg Presschef för Almega tel. 08-762 68 59 mobil. 070-345 68 59