Fortsatt starka företag, men färre jobb

Trots högkonjunktur och optimism i företagen ökar inte efterfrågan på arbetskraft. Därmed står det klart att den senaste högkonjunkturen inte råder bot på arbetslösheten. Det visar höstens Rekryteringsbarometer, som analysföretaget Exido och bransch- och arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen presenterar i Visby i dag.

I Rekryteringsbarometern syns kommande problem för de flesta kategorier arbetssökande. Inte ens de högst utbildade och kvalificerade kan räkna med jobb framöver, och särskilt inte i form av fast anställning i industri eller storföretag. Företagen tror på ökad vinst och lönsamhet, men om rekryteringar planeras kommer de ske utomlands. - Jag tror många beslutsfattare underskattar hur snabbt och kraftigt globaliseringen påverkar den svenska arbetsmarknaden, säger Ola Källqvist, arbetsmarknadsanalytiker och vice VD på Exido. Många tar för givet att en konjunkturuppgång ska innebära att arbetslösheten försvinner, men nu skapas inte jobben i Sverige utan utomlands. - Dessa besked från företagen visar hur angeläget det är att snabbt få villkor som tillåter tjänsteföretag att utvecklas och växa, säger Eva Östling Ollén, förbundsdirektör för Bemanningsföretagen. - Dit hör ett regelverk som underlättar flexibilitet och anpassning till dagens tjänstesamhälle. Regeringen har inte svarat på bemanningsföretagens erbjudande om att skapa 10 000-tals nya jobb. Det är märkligt då vi i många avseenden är bättre på att få ut akademiker, unga och invandrare i jobb. Rekryteringsbarometern är Sveriges största oberoende undersökning av rekryteringsbehovet i landet. I undersökningen inför hösten 2005, som baseras på svar från drygt 2500 rekryteringsansvariga, framkommer bland annat att: - Storföretagen (över 200 anställda) bedömer att både omsättning och vinster ökar, men att antalet anställda i Sverige minskar. Produktivitetsökningen fortsätter alltså, men utan att nyanställningar planeras. - Företagen tror på ökad användning av både bemanningsföretag och outsourcing av arbetskraft. - Industrin är den bransch som ser mörkast ut inför hösten, medan tjänsteföretag och IT-sektorn ökar i efterfrågan. - Efterfrågan på lågutbildad och lågkvalificerad arbetskraft är fortsatt låg och gapet mellan den gruppen och de mer attraktiva, framför allt akademiker med yrkeserfarenhet, ökar. - Tre av fyra företag tror att produktion kan komma att flyttas till andra länder och en tredjedel har redan gjort det. Men även ekonomi, IT och marknad/försäljning är funktioner som kan bli aktuella att flytta ut. - Arbetsgivare i sydsverige har högre benägehet än dem i övriga regioner att flytta verksamhet och produktion utomlands. Fakta om Rekryteringsbarometern: Med Rekryteringsbarometern mäter Exido personalbehovet enligt verksamhetschefer, personalchefer och rekryteringsansvariga i organisationer med fler än 50 anställda. Företagen och organisationerna återfinns inom både privat och offentlig sektor, i hela landet och i alla yrkeskategorier. Undersökningen är genomförd mellan 8 juni och 1 juli och har cirka 40 procent svarsfrekvens. För frågor kontakta: Eva Östling Ollén förbundsdirektör för Bemanningsföretagen mobil. 070-345 69 68 Ola Källqvist vice vd Exido mobil. 070-566 40 22 Anders Broberg presschef för Almega mobil. 070-345 68 59