Hushållsjobb behöver göras vita

- Ett skatteavdrag för hushållsnära tjänster behöver införas för att få bukt med svartjobben, säger Ulf Lindberg, näringspolitisk chef för Almega, i en kommentar till gårdagens TV4 dokumentär.

TV4:s granskning av situationen kring jobb inom den hushållsnära sektorn visar tydligt på behovet att göra dessa jobb vita. Men då måste de ekonomiska förutsättningarnas ändras. Ett skatteavdrag på 50 procent behöver införas. Först då får majoriteten av svenskarna råd att köpa de efterfrågade tjänsterna vitt. Ett system som gör jobben vita gynnar alla: - Våra medlemsföretag slipper osund konkurrens. - De som utför jobben får trygghet och laglig rättigheter. - Det skapas nya jobb. Enligt Konjunkturinstitutets beräkningar i rapporten ”Samhällsekonomiska effekter av skattelättnader för hushållsnära tjänster” ger huvudalternativet 10 000 nya jobb samtidigt som skatteavdraget inte skulle kosta statskassan något. Dessutom skulle Göran Perssons önskan att låta våra äldre få hjälp med gardinerna bli möjlig för betydligt fler utan satsningar med skattepengar på kommunala gardinupphängare. För mer information: Ulf Lindberg Näringspolitisk chef för Almega tel. 08-762 69 51 mobil. 070-345 69 51 Anders Broberg Presschef för Almega tel. 08-762 68 59 mobil. 070-345 68 59