Om hushållsnära tjänster i Finland

I Finland infördes avdrag för hushållsnära tjänster på prov 1997 och permanentades 2001.

Hur gick debatten innan hushållsavdraget, som det heter i Finland, infördes? Mötte det motstånd? Var en majoritet för det? Vilka använder sig idag av avdraget? Hur många människor har fått vita jobb inom det här området? Dessa och andra frågor belyses vid ett frukostseminarium onsdagen den 24 mars 2010 kl 9.00-10.30 på Finlands ambassad, Gärdesgatan 9-11, Stockholm. Frukost serveras från kl 8.30. Finlands nye ambassadör i Stockholm Markus Lyra hälsar deltagarna välkomna Gäster och talare från Finland är: o Ulla-Maj Wideroos (Svenska Folkpartiet) vice finansminister (Jäätteenmäki)17.04.2003 - 23.06.2003, vice finansminister(Vanhanen) 24.06.2003 - 18.04.2007 ledamot i Finlands riksdag för Svenska Folkpartiet o Tarja Kantola (Socialdemokraterna) ledamot i Helsingfors stadsfullmäktige 2005- ledamot i Helsingfors stadsstyrelse 2007- specialmedarbetare åt fyra utrikesministrar (Sdp), bl.a. Tarja Halonen Kommentar av Ulf Lindberg, näringspolitisk chef på Almega: ”Finland som vår role model” För mer information: David Wästberg, presschef Almega, tel. 08-762 68 59, mobil. 070-345 68 59. Ambassadens pressråd Cita Högnabba finns på plats. Efter seminariet finns möjlighet att diskutera med och att intervjua talarna. Välkommen! Tervetuloa! Anmäl dig senast tisdagen den 23.3 2010 till Merit Wager e-post: meritera@comhem.se