Rekordstarkt halvår för bemanningsbranschen

- Första halvåret har varit rekordstarkt för bemanningsbranschen, sa Eva Östling Ollén, förbundsdirektör för Bemanningsföretagen inom Almega, då hon presenterade årets första Bemanningsindikator.

Under första kvartalet steg omsättningen i bemanningsbranschen med 24 procent jämfört med samma period förra året. Motsvarande utveckling för andra kvartalet var hela 31 procent. Det motsvarar 28 procent för halvåret. - Det är en unik utveckling. Vi får gå tillbaka till första kvartalet 2001 för att kunna se något liknande. - Annat glädjeämne är att branschen nu ökar inom segmentet outplacement och entreprenad. De största tjänsteområdena är dock fortfarande uthyrnings- och rekryteringssegmenten. Kunskap om matchning och sjuk kostnad bakom tillväxten - Branschens intensiva och täta kontakter med tänkbara kunder, även i tidigare lågkonjunktur, ger nu utdelning. Kundernas krav på kompetens i matchningen motsvarar uppenbart företagens behov av arbetskraft med rätt kvalifikationer. Dessutom vill många kunder snabbt få en person på plats och slippa riskera ta kostnaderna och de problem som uppstår, till exempel vid sjukdom. - Denna ”sjuka kostnad” har gynnat bemanningsbranschen, men den är i sig osund och borde ändras så att vi får ett mer näringslivsvänligt klimat i Sverige. Sjukvård ökar mest Sjukvård är det yrkesområde som med sin 57-procentiga ökning är det område som ökat mest. Följt av IT 39 procent och teknik 24 procent. Administrativa uppgifter, ekonomi och lager är annars de dominerande yrkesområdena och motsvarar 58 procent av branschens totala omsättning. Sjukvården står för knappt 5 procent. Regionala skillnader Bäst går storstadsregionerna. Stockholm ökade med 40 procent och Västsverige med 39 procent. Södra Sverige ökade med 20 procent och Mellansverige ökade efter sju negativa kvartal i rad med 5 procent. Fakta Statistiken är framtagen i samarbete med AB Handelns Utredningsinstitut (HUI) under Henrik Öhmans ledning. Urvalet för statistiken för år 2005 utgörs av de 35 största medlemsföretagen i Bemanningsföretagen. Tillsammans svarade dessa företag för drygt 85 procent av branschens totala omsättning 2004. Med andra ord omfattar Bemanningsföretagens statistik lejonparten av branschens omsättning och urvalet är att betrakta som stabilt för branschen. Bemanningsindikatorn är Bemanningsföretagens kvartalsvis återkommande index för omsättningsutvecklingen hos medlemsföretagen. Bemanningsindikatorn ger en snabb överblick av branschens utveckling på kvartalsbasis. Uppgifter för tredje kvartalet 2005 beräknas bli publicerade under vecka 45. För frågor kontakta: Eva Östling Ollén förbundsdirektör för Bemanningsföretagen tel. 08-762 69 68 mobil. 070-345 69 68 Anders Broberg presschef tel. 08-762 68 59 mobil. 070-345 68 59 Henrik Öhman analytiker vid HUI tel. 08-762 72 90 mobil. 070-648 72 91