Vårdföretagen är en del av svensk sjukvård

Report this content

Vårdföretagen är en del av svensk sjukvård De senaste dagarnas debatt om villkoren för privata vårdgivare skapar oro och osäkerhet om framtiden bland de 40.000 medarbetare och 1.800 företag som är Vårdföretagarnas medlemmar. - Det är kränkande att utmåla våra medlemmar som ett hot mot den gemensamt finansierade vården. I själva verket är det tvärt om. Utan det engagemang, entreprenörskap och nya idéer som de privata vårdgivarna tillför hotas vård på lika villkor säger Ulf Lindberg, näringspolitisk chef på Vårdföretagarna. Landstingens köp av hälso-och sjukvårdstjänster från privata vårdgivare har ökat med 48% mellan åren 1989-2000. Mer än var fjärde läkarbesök sker hos en privat vårdgivare. Mer än var femte anställd i primärvården arbetar hos en privat vårdgivare. Flera undersökningar visar att såväl patienter som medarbetare i vårdsektorn är mer nöjda. En majoritet av befolkningen anser att de är viktiga för att upprätthålla kvalitet i den offentligt producerade vården. Vårdföretagen är en del av svensk hälso- och sjukvård. Utan deras dagliga bidrag inom den skattefinansierade vården skulle en privat försäkringsmarknad kunna växa snabbt. Är det vad vårdföretagens kritiker vill uppnå? För mer information kontakta Ulf Lindberg, näringspolitisk chef Vårdföretagarna , 08-762 69 51, 070-345 69 51. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/29/20020829BIT01000/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/29/20020829BIT01000/wkr0002.pdf