• Almi AB/

Almi Invest säljer portföljbolaget Halo Genomics till amerikanska Agilent Technologies

Uppsala-baserade Halo Genomics har förvärvats av det amerikanska börsbolaget Agilent Technologies. Halo Genomics är leverantör av innovativ teknik för provberedning i nästa generations sekvensering av DNA till ledande institutioner och företag världen över. Bland delägarna i bolaget fanns Almi Invest som tillsammans med bland annat Stockholms Affärsänglar och Uppsala Universitets Utveckling AB investerat ägarkapital i bolaget.

-          Vi är oerhört glada och stolta över det arbete som Olle Ericsson och teamet bakom Halo Genomics utfört. Samtliga investerare är vi imponerade över den utveckling bolaget tagit sedan vi investerade. Bolaget är verksamt i en extremt snabbrörlig bransch och vi tror det nu var bra timing att hitta en större ägare till verksamheten som med sitt nätverk och resurser kan ta ut teknologin brett i världen, säger Anna Söderholm, Investment Manager Almi Invest.

-          Almi Invest investerar i tidiga skeden där det kan vara svårt för företag att finna kapital. Vår medverkan ökar möjligheterna för företagen att attrahera privat kapital. Den här affären visar vår roll på marknaden på ett tydligt sätt, och att det går att göra bra affärer på investeringar i tidiga skeden. Det finns många positiva effekter av att det privata och offentliga investerar tillsammans i lovande tillväxtföretag, säger Mikael Karlsson, Fund Manager Almi Invest.

2008 grundades Halo Genomics av forskare från Uppsala universitet och av Olink Bioscience AB. Halo Genomics är ett bioteknikföretag och tillhör typen av företag som utvecklas i raketfart. Bioteknik är idag ett världsomspännande forskningsområde. Det handlar om människans allra minsta delar och kastar ljus över gamla medicinska problem. Med de typer av produkter som Halo Genomics utvecklat kan komplicerade medicinska frågor finna snabba lösningar. Hittills har man arbetat med mycket kostsamma sökmetoder.

Almi Invest skapar förutsättningar för entreprenörledda tillväxtföretag att växa genom att på regional basis och tillsammans med andra aktörer på riskkapitalmarknaden investera kapital och kunskap. Almi Invest är organiserat i sju regionalt baserade riskkapitalfonder och ägs av Almi Företagspartner AB tillsammans med regionala aktörer. www.almiinvest.se

För ytterligare information:

Anna Söderholm, Investment Manager, Almi Invest, 070 985 24 84