Almi Invest säljer sitt innehav i KA Elektronik

Köpare är HANZA Holding AB som förvärvar samtliga aktier i KA Elektronik AB som har sitt säte i Åtvidaberg. Företaget är en elektroniktillverkare och producerar olika typer av kretskort, allt från prototyper till komplexa kort i seriestorlekar om 120 000 styck/år.  I samband med försäljningen kliver Almi Invest av som ägare.

Tillsammans med några privata investerare från regionen har Almi Invest arbetat aktivt med att lyfta bolagets omsättning och lönsamhet till dagens nivå. KA Elektronik hade 2013 en omsättning på 75 MSEK. Resan började den 30e december 2010 då då grundaren Krister Gustafsson valde att bredda ägarkretsen med Almi Invest och tre privata investerare. Bolaget hade då hamnat i en ekonomisk kris och behövde tillföras kapital och ny ledning.

Nu har tiden blivit mogen för Almi Invest och övriga investerare att lämna över till en ny ägare:

– Vi ser att KA Elektronik med HANZA som ägare har bättre möjligheter att fullt utnyttja potentialen som finns i verksamheten och fortsätta den positiva utvecklingen som man haft de senaste åren, säger Björn Persson, Investment Manager i Almi Invest.

ScandCap har varit rådgivare åt säljarna vid försäljningen.

– Almi Invest har genom investering, aktivt engagemang och kompetenstillförsel starkt bidragit till den positiva utvecklingen i bolaget. Almi Invest kom in i KA Elektronik AB, då bolaget var i ett kritiskt skede, vid nyåret 2010/2011. Almi Invest med medinvesterare möjliggjorde en snabb stabilisering och tryggade framtiden för KA Elektronik AB, säger Thomas Lundell, styrelseordförande i KA Elektronik.

Startade 1990
KA Elektronik i Åtvidaberg startades 1990 med affärsidén att producera elektronik både i form av prototyp, förserier, mindre och medelstora volymer på ett kostnadseffektivt sätt. Bolaget är sedan 2004 certifierade för ISO 9001, 14001 och har idag cirka 50 medarbetare i Åtvidaberg. För HANZA koncernen blir KA Elektronik ett viktigt komplement:

­– KA Elektronik är ett växande, välskött och lönsamt bolag, med en fin kundportfölj. KA Elektronik utvecklar HANZAs teknikområde, kretskortstillverkning och är ett bra tillskott till HANZA gruppen, säger Erik Stenfors, VD och koncernchef HANZA.

Även KA Elektroniks ägare ser positivt på att ingå i den nya koncernen:

– HANZA har en modern affärsmodell och har skapat ett nytt, bättre erbjudande för kunder genom att bryta upp gränserna mellan olika tillverkningsteknologier, säger Thomas Lundell, styrelseordförande och delägare av KA Elektronik.

För ytterligare information kontakta:

Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel +46 76-880 88 10 maria.kessling@almi.se
Björn Persson, Investment Manager Almi Invest 070-207 41 25 bjorn.persson@almi.se
Erik Stenfors, koncernchef HANZA, telefon: +46 709-50 80 70 erik.stenfors@hanza.com
Thomas Lundell, styrelseordförande KA Elektronik, telefon: +46 708-664 558 thomas.lundell@polybiz.se

Om Almi Invest
Almi Invest investerar i bolag med stor tillväxtpotential. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker från såddfas till expansionsfas. Vi finns över hela landet med regional kunskap och ett internationellt perspektiv. Portföljen består idag av 350 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.