Almi Norrbotten och Almi Västerbotten går samman

I en avsiktsförklaring tar ägarna till Almi Norrbotten och Almi Västerbotten initiativet till en samordning av verksamheterna inom de två bolagen. Innan årsskiftet bildas enligt planerna ett gemensamt bolag med namnet Almi Företagspartner Övre Norrland. Nuvarande vd för Almi Västerbotten, Sten-Anders Gustafsson, blir vd för det nya gemensamma bolaget. Fram till att sammanslagningen är genomförd har Sten-Anders Gustafsson utnämnts till ny vd för Almi Norrbotten. Han tillträder den 4 juni.

Verksamheten kommer som tidigare att bedrivas med utgångspunkt både från Umeå och Luleå. Syftet med sammanslagningen är att optimalt utnyttja resurserna för att främja tillväxt och nyföretagande i övre Norrland.

– Genom sammanslagningen tar vi initiativ till en mer ändamålsenlig struktur och skapar en starkare organisation med ännu bättre möjligheter att hjälpa entreprenörer och företag i deras utvecklig och tillväxt, säger Göran Lundwall, koncernchef i Almi Företagspartner AB.

- För Norrbotten känns det här mycket bra. Tillsammans med Västerbotten får vi ett riktigt starkt Almi-bolag som på ett ännu bättre sätt kan möta den starka tillväxten vi har i de två länen. Redan i dag samverkar vi med Västerbotten inom många olika områden och det känns naturligt att göra det även inom Almis viktiga uppdrag, säger Kent Ögren ordförande i landstingsstyrelsen i Norrbotten.
- Gemensam verksamhet i Västerbotten och Norrbotten skapar förutsättningar för ett mer kraftfullt, vassare Almi. Med samordning kan vi frigöra resurser som används för att möta kundernas behov och därmed bidrar till att utveckla näringslivets konkurrenskraft i de två länen. Som företrädare för den regionala Almi-ägaren i Västerbotten känns detta mycket positivt säger Erik Bergkvist, ordförande i nämnden för regional utveckling, Västerbottens läns landsting.

2007-05-28

För mer information: Lars Mårdbrant, Almi Företagspartner, 070-314 34 34 Kent Ögren, Norrbottens läns landsting, 070-528 71 92 Erik Bergkvist, Västerbottens läns landsting, 070-618 68 55

Almi Företagspartner Almis uppdrag är att främja utvecklingen av konkurrenskraftiga små och medelstora företag och stimulera nyföretagandet i syfte att skapa tillväxt och förnyelse i svenskt näringsliv. Almi består av moderbolag som ägs av staten och regionala dotterbolag som ägs av moderbolaget tillsammans med regionala ägare.