Almi Stockholm och Almi Sörmland går samman

De regionala Almi-bolagen i Stockholm och Sörmland ska samordna verksamheterna inom de två bolagen. Det har de tre ägarna enats om i en avsiktsförklaring. Avsikten är att bilda ett gemensamt bolag med namnet Almi Företagspartner Stockholm Sörmland AB. Verksamheten fortsätter som tidigare med att utveckla företagandet i de båda länen med utgångspunkt från Stockholm, Eskilstuna och Nyköping.

-Tillsammans med Stockholm får vi ett ännu starkare Almi-bolag som kan utveckla näringslivet i Sörmland. Redan i dag samverkar regionerna inom många olika områden och det känns naturligt att göra det även inom Almis viktiga uppdrag, säger Marita Bengtsson, ordförande i Regionförbundet Sörmland.

-För Stockholm blir det här mycket bra. En gemensam verksamhet med Sörmland skapar förutsättningar för ett kostnadseffektivt och mer kraftfullt Almi. Genom samordningen frigör vi resurser som bättre kan användas för att utveckla näringslivets konkurrenskraft i våra regioner, säger finanslandstingsrådet Catharina Elmsäter-Svärd, Stockholms läns landsting.

-Genom sammanslagningen skapar vi en mer ändamålsenlig struktur och en starkare organisation med ännu bättre möjligheter att hjälpa nya och växande företag, säger Göran Lundwall, koncernchef Almi Företagspartner AB.

Almi-bolagen i Stockholm och Sörmland ägs av Almi Företagspartner AB med 51 procent samt Stockholms läns landsting och Regionförbundet Sörmland till resterande delar i respektive bolag. Innan samordningen kan bli verklighet ska respektive ägare fatta de formella besluten.

För mer information: Thorbjörn Ekström, utvecklingsdirektör, Stockholms läns landsting, 0707-374 366 Göran Norberg, VD Regionförbundet Sörmland, 0706-445 625 Lars Mårdbrant, kommunikationsdirektör, Almi Företagspartner AB, 070-3143434