• Almi AB/

Almis Entreprenörsindex: Nyföretagandet vänder uppåt Västmanland hetaste entreprenörslänet

Almis Entreprenörsindex vände uppåt under hösten efter ett något sjunkande index i våras. Det är framför allt nyföretagandet som återhämtat sig medan låneviljan och innovationsnivån ligger på ungefär samma nivåer som tidigare. Det hetaste entreprenörslänet är Västmanland följt av Norrbotten, Östergötland och Gotland. Det visar Almi Barometerns Entreprenörsindex som väger samman faktorerna lånebehov, innovationer och nyföretagande.

Starkt lånebehov hos mindre företag Två av tre Almi-konsulter bedömer att de små och medelstora företagens finansieringsbehov har ökat det senaste året. Högst finansieringsbehov har företagen i Uppsala, Västmanland, Gotland och Norrbotten.
– De mindre företagens stora finansieringsbehov visar att de tror på framtiden och vill investera. Det är något som vi också märker i vår egen utlåning som ökat stadigt, säger Göran Lundwall, koncernchef i Almi Företagspartner.

Ökning av innovationer i Västmanland och Östergötland En majoritet av Almis konsulter tror på ett oförändrat antal innovationer under det kommande året. I det stora hela är innovationstakten på samma nivå som i våras, vilket innebär att 2007 ligger på en något lägre nivå än förra året. Ungefär fyra av tio konsulter tror på en ökning nästa år vilket dock bara är marginellt högre än i våras. En tydlig ökning är det bara i Västmanland, Östergötland och Norrbotten.

Almi Barometern, som genomfördes den 13 till 30 november innehåller frågor till ca 300 affärsutvecklare i Almi-koncernens 21 dotterbolag. Varje konsult har minst 50 pågående företagskontakter var. Undersökningen sker via webbenkät och i samarbete med företagen 5M och Ibisco. Svarsfrekvensen var 79 %.

Almi Företagspartner AB Almis uppdrag är att skapa tillväxt och förnyelse i näringslivet genom finansiering i kombination med affärsutveckling. Målet är att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Almi, som ägs av staten tillsammans med regionala ägare, består av moderbolaget och 21 regionala dotterbolag.

Stockholm den 20 december 2007 För ytterligare information: Lars Mårdbrant, informationsdirektör, tel. 08 709 89 01, mobil 070 314 34 34

Almi-Barometerns Entreprenörsindex (fallande skala) (Sammanvägning av faktorerna Finansieringsbehov, Innovationer, Nyföretagande) De heta Entreprenörslänen: 1. Västmanland 2. Norrbotten 3. Östergötland 4. Gotland

De ljumma Entreprenörslänen: 5. Uppsala 6. Sörmland 7. Västra Götaland 8. Skåne 9. Örebro län 10. Gävleborg 11. Västernorrland 12. Jämtland 13. Kalmar län 14. Jönköpings län 15. Blekinge 16. Dalarna 17. Halland 18. Kronoberg 19. Värmland 20. Stockholms län

Det kyliga Entreprenörslänet 21. Västerbotten Nyföretagandet under det kommande året län för län: (fallande skala)

Ökning: 1. Norrbotten, 2. Västmanland 3. Sörmland 4. Gotland

Tendens till ökning: 5. Skåne 6. Uppsala 7. Örebro 8. Östergötland 9. Västernorrland 10. Gävleborg 11. Västra Götaland 12. Halland 13. Kalmar län 14. Dalarna 15. Blekinge 16. Kronoberg 17. Stockholm 18. Jönköping 19. Värmland.

Oförändrat: 20. Jämtland, 21. Västerbotten De företagens finansieringsbehov jämfört med för ett år sedan: (fallande skala) Ökning 1. Uppsala 2. Västmanland 3. Gotland 4. Norrbotten 1. Västra Götaland 2. Jönköping 3. Östergötland 4. Kronoberg 5. Örebro

Tendens till ökning 6. Värmland 7. Dalarna 8. Gävleborg 9. Sörmland 10. Skåne 11. Jämtland 12. Halland 13. Blekinge 14. Kalmar 15. Västernorrland.

Oförändrat 16. Stockholm 17. Västerbotten Antalet innovationer under det kommande året: (fallande skala)

Ökning: 1. Västmanland 2. Östergötland 3. Norrbotten

Tendens till ökning: 4. Västernorrland 5. Gotland 6. Jämtland 7. Stockholm 8. Skåne 9. Kalmar län 10. Sörmland 11. Västra Götaland 12. Örebro 13. Uppsala 14. Gävleborg

Oförändrat: 15. Blekinge 16. Jönköping 17. Värmland 18. Västerbotten 19. Dalarna 20. Kronoberg 21. Halland Hur bedömer du att intresset att starta och driva företag har utvecklats i ditt län?

% Kvinnor Män Ungdomar´ Invandrare Ökning 69 27 33 62 Oförändrat 30 68 58 37 Minskning 1 5 9 1