• Almi AB/

Almis konjunkturindex: Småföretagen vill nyanställa Kalmar hetaste konjunkturlänet

Det är fortsatt mycket stark konjunktur för de små företagen. Den hetaste småföretagarkonjunkturen finns i Kalmar län, tätt följd av Norrbotten och Jönköpings län. De mest ljumma länen är Gävleborg och Värmland, enligt Almis Konjunkturindex, som väger samman faktorerna allmänt konjunkturläge, investeringsvilja och benägenhet att nyanställa. Drygt sju av tio Almi-konsulter bedömer att konjunkturen har förbättrats under det senaste halvåret. Åtta av tio bedömer att investeringsviljan förbättras under nästa år och viljan att nyanställa under det kommande året har förstärkts ytterligare i vårens barometer där nästan åtta av tio konsulter gjorde den bedömningen.

Fortsatt hög investeringsvilja Det är fortsatt en mycket hög investeringsvilja bland landets små företag. Åtta av tio Almi-konsulter bedömer att investeringsviljan kommer att förbättras under det kommande året. Starkast tilltro till småföretagens investeringsvilja finns i Gotlands, Kalmars och Jönköpings län. Svagast är den i Gävleborg, Värmland, Dalarna och Västerbotten.

Småföretagen börjar nyanställa Småföretagen är beredda att nyanställa. Indikationen var stark i hösts och har nu förstärkts i vårbarometern där nästan åtta av tio konsulter gör den bedömningen. Det är den starkaste indikationen än i någon tidigare Almi Barometer. Allra störst benägenhet att nyanställa har företagen i Kalmar län. Därefter kommer Västmanlands, Jönköpings, Örebros och Norrbottens län. Lägst benägenhet har företagen i Gävleborgs, Blekinges och Dalarnas län.

– I vårens barometer kan vi se en fortsatt förbättrad konjunktur för de mindre företagen vilket är mycket glädjande. Den höga investeringsviljan som undersökningen visar märks också i den ökande efterfrågan på Almi-finansiering, säger Almis koncernchef Göran Lundwall i en kommentar.

Almi Barometern, som genomfördes den 8 maj till den 28 maj innehåller frågor till ca 300 affärsutvecklare i Almi-koncernens 21 dotterbolag. Varje konsult har minst 50 pågående företagskontakter var. Undersökningen sker via webbenkät och i samarbete med företagen 5M och Ibisco. Svarsfrekvensen var 73 %.

Almi Företagspartner AB Almis uppdrag är att skapa tillväxt och förnyelse i näringslivet genom finansiering i kombination med affärsutveckling. Målet är att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Almi, som ägs av staten tillsammans med regionala ägare, består av moderbolaget och 21 regionala dotterbolag.

Stockholm den 27 juni 2007 För ytterligare information: Lars Mårdbrant, informationsdirektör, tel. 08 709 89 01, mobil 070 314 34 34

Konjunkturindex (fallande skala) (Sammanvägning av allmänt konjunkturläge, investeringsvilja och benägenhet att nyanställa)

Länen med het småföretagarkonjunktur: 1. Kalmar län 2. Norrbotten 3. Jönköping 4. Örebro 5. Gotland 6. Halland 7. Sörmland 8. Kronoberg 9. Västerbotten 10. Västra Götaland 11. Skåne 12. Uppsala 13. Västmanland 14. Jämtland 15. Östergötland 16. Stockholm

Länen med ljum småföretagarkonjunktur: 17. Blekinge 18. Västernorrland 19. Dalarna 20. Värmland 21. Gävleborg

Konjunkturläget för små företag län för län jämfört med för ett halvår sedan.
(fallande skala)

Förbättrad konjunktur 1. Norrbotten 2. Västerbotten 3. Kalmar län 4. Sörmland 5. Jönköping 6. Örebro 7. Jämtland 8. Halland 9. Västra Götaland 10. Skåne 11. Gotland 12. Uppsala 13. Blekinge 14. Stockholm 15. Kronoberg

Tendens till förbättrad konjunktur 16. Dalarna 17. Västmanland 18. Västernorrland 19. Östergötland 20. Gävleborg

Oförändrad konjunktur 21. Värmland

Investeringsviljan bland små företag under det kommande året län för län.
(fallande skala)

Förbättrad investeringsvilja: 1. Gotland 2. Kalmar län 3. Jönköping 4. Västmanland 5. Örebro län 6. Östergötland 7. Halland 8. Stockholm 9. Kronoberg 10. Västra Götaland 11. Jämtland 12. Uppsala län 13. Blekinge 14. Norrbotten 15. Västernorrland 16. Sörmland 17. Skåne

Tendens till förbättrad investeringsvilja: 18. Västerbotten 19. Dalarna 20. Värmland 21. Gävleborg

Viljan att nyanställa hos små företag under det kommande året län för län.
(fallande skala)

Ökning: 1. Kalmar län 2. Västmanland 3. Jönköping 4. Örebro 5. Norrbotten 6. Skåne 7. Östergötland 8. Gotland 9. Uppsala 10. Sörmland 11. Kronoberg 12. Västerbotten 13. Västra Götaland

Tendens till ökning: 14. Halland 15. Värmland 16. Jämtland 17. Västernorrland 18. Stockholm 19. Dalarna 20. Blekinge 21. Gävleborg