Bankerna stramar åt

Bankerna har blivit mer försiktiga och stramar åt kreditgivningen. Var tredje bankkontor uppger att kreditvillkoren har skärpts efter sommaren. Rådande läge på finansmarknaderna gör att bankerna är återhållsamma och många tror att utlåningen till företag kommer att minska under resterande del av året. Det visar en undersökning bland 150 bankkontorschefer från Almi Företagspartner.

Konjunkturen försvagas Bankkontoren har mycket låga förväntningar om konjunkturutvecklingen. På ett års sikt tror 85 procent på en svagare konjunktur. Var tredje kontor gör dessutom den bedömningen att konjunkturen kommer att försvagas betydligt

Osäkert om räntan Tidigare undersökningen under året har indikerat en tydligen ränteuppgång. Men nu har bankkontoren svängt, drygt 40 procent tror på oförändrade räntor och 35 procent tror att räntan minskar.

Skärpta kreditvillkor Under tredje kvartalet i år har kreditvillkoren skärpts ytterligare, 30 procent av kontoren uppger en åtstramning jämfört med andra kvartalet i år.

Undersökningen genomförs varje kvartal av CMA - Centrum för Marknadsanalys AB på uppdrag av Almi Företagspartner AB och är baserad på telefonintervjuer med 150 bankkontorschefer i hela landet. Den senaste undersökningen är baserad på telefonintervjuer under perioden 22 september -1 oktober 2008.

Läs Almis Låneindikator, oktober 2008 på www.almi.se

För ytterligare information kontakta: Lars Mårdbrant, kommunikationsdirektör Almi Företagspartner, tel 070-314 34 34.